Galery mt

Galery mt

Tuesday, December 30, 2014

Kari Ikan Tenggiri Lagi...

 Kari Ikan lagi...versi resipi berlainan sedikit...
Mt mesti makan ada ikan goreng.....ikan kuah tak berapa suka..tapi kalau tiada pilihan makan juga...

Bahan A :
3 keping ikan tenggiri - bersihkan

Bahan B :
1sb halba
1/2st jintan manis
(mt guna rempah campur}

Bahan C:
2sb asam jawa - ambil jusnya
1bungkus rempah kari ikan atau 70gm rempah kari ikan

Bancuh rempah kari dengan air asam jawa dan sedikit garam utk jadikan pes

Bahan D :
2biji tomato - belah empat
4 biji bende
2 tangkai cili hijau belah dua
1 labu bawang besar si hiris
5 biji bawang putih di hiris
1sb pes halia
2 tangkai daun kari

Bahan E :
minyak masak
santan dari sebiji kelapa
500ml air( lbh kurang )
garam secukup rasa

Cara :
1.Panaskan minyak,masukkan bahan B.Goreng seketika
2.Masukkan Bahan D,hirisan bawang besar,halia dan bawang putih. ..masak seketika di ikuti bahan lain.Masak hingga wangi
3.Masukkan bahan C..masak dgn api perlahan lbh kurang 10 minit.
4.Masukkan santan air dan ikan..masak hingga mendidih dan rasakan garam.Reneh selama 5 minit.

Kerabu Pucuk Paku & Taugeh

Terpandang posting kerabu ni dalam FB kawan mt...hari ni cuba buat....Alhamdullilah memang sangat sedap seperti yang di tulis oleh peyumbang resipi ni...

Bahan A :
1 ikat pucuk paku - basuh,potong,celur dalam air panas dan toskan
Taugeh - bersihkan dan celur sekejap saja,toskan
1 biji tomato di hiris
1 tangkai bunga kantan - di hiris
1 labu bawang besar - di hiris
1sb kerisik

2 biji limau kasturi/limau nipis - diperah ambil airnya
Garam dan gula secukup rasa

Bahan tumbuk :
2 cili merah
6 cili padi
1 in belacan - dibakar
3sb udang kering di sangai

Cara :
1.Campurkan bahan tumbuk dgn kerisik,air limau gaul rata
2.Rasakan garam dan gula
3.Masukkan ke dalam Bahan A gaul rata.Hidangkan.

Ikan Bakar Cencalok


Hari ni masak lauk ikan bakar cencalok...cari ikan pari tak ada...yg ada ikan kembung...mt guna pes cencalok yg di buat sendiri...boleh buat banyak dan simpan dalam peti sejuk....

Bahan Kisar :

2 cili merah
3 cili padi merah/hijau kalau nak pedas
1 bawang besar
1/2 in kunyit hidup
1/2 in halia

Bahan potong dadu :
1 baw besar
4 bawang putih

1 botol cencalok

Minyak untuk menumis

Cara :
1.Tumis bahan kisar hingga wangi,garing dan terbit minyak
2.Masukkan cencalok gaul rata dan masak seketika
3.Masukkan bawang2 yang di potong dadu.Kacau hingga terbit minyak
4.Masukkan sedikit gula jgn letak garam sebab cencalok dah masin.

Note ; Simpan lebihan pes dalam peti sejuk..bila nak panggang ikan boleh gunakan.

Monday, December 29, 2014

Kacci Biryani

Dah siap.... makan bersama salad sayur...
Daging kambing di perap dgn rempah2 selama 2 jam...
Beras basmathi di rebus 3/4 masak dan toskan airnya
Dah siap untuk dimasukkan kedalam oven....mt letak pewarna yellow lemon setompok2...
Baru keluar dari oven..panas lagi....kena senduk lauk yg dibawah dan gaul perlahan2 bersama nasi hingga rata...
Baru seminggu je di Dhaka..dah mengidam nasi Kacci Briyani Dhaka...so.dua tiga hari ni duduk bersama Mr Google cari resipi ni...akhirnya jumpa....kalau tak faham boleh rujuk di sini Bangladeshi Kitchen...sedap kata anak anak  walau rasanya belum perfect seperti yg mt makan di Mist Restoran Cafe...akan cuba lagi....yg penting nisbahnya 1kg daging = 1/2 kilo beras....
Bahan A :

1/2 kila beras basmathi di cuci dan di rebus 3/4 masak dan toskan
1kilo daging kambing boleh ganti ayam di bersih dan toskan
250gm kentang kupas kulit di potong dan goreng kekuningan
Sedikit bawang goreng
1/2 caw susu cair
1/2 caw ghee cair

ketepikan dahulu bahan diatas

Bahan2 B :
1 caw yogurt
4 kayu manis
6 biji pelaga
4 cengkih
4 bay leaf
1 1/2tb garlic paste
1 1/2tbs ginger paste
1ts serbuk garam masala
1ts serbuk jintan putih
1tsp serbuk cili
1tsp serbuk lada hitam
1/2tsp nutmeg powder
1/2tsp mace powder - tak ada
8 biji dried prune - mt guna kurma merah kering dan prune biasa sebab itu aje yg ada di dapor
10 biji raisin
1/2tbs keora water - mt guna rose water
1tsp gula
2tbsp garam
1/2 caw ghee cair
2tbs minyak - mt guna minyak jagung

Cara :
1.Masukkan daging kambing kedalam periok dan masukkan semua bahan2 B.Gaul ratadan perap selama 2jam
2,Selepas dua jam masukkan susu cair gaul rata
3.Tuangkan nasi diatasnya.
4.Taburkan bawang goreng,ghee cair,kentang goreng,dried prune dan rose water...mttambahkan pewarna yellow-lemon agar nampak cantik nasi tersebut.
5.Tutup penutup periok.Letak lesung batu diatasnya...dan masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan Bakar selama 20 minit dgn suhu 350F
6.Selepas itu turunkan suhu dan bakar selama 50min lagi.
7.Biarkan seketika selama 30minit di dalam oven.Bila dah angkat..perlahan2 senduk keatas kambing tadi dan gaul bersma nasi.Makan bersama salad sayur.

Saturday, December 27, 2014

Ikan Kering Tauhu dan Tempe

Ini masakan yang simple dan menjadi kegemaran kami sekeluarga...sangat mudah dan sedap...makan dgn nasi,ikan goreng dan sayur rebus/celur pun dah cukup....

Bahan :

Beberapa potong ikan kering kurau atau jenis lain pun ok - rendam dan cuci bersih

Santan dari 1 biji kelapa
garam
sedikit gula
sedikit air asam jawa
minyak untuk menumis

Bahan kisar :

5biji cili padi hijau
5 biji cili padi merah Thai - nak pakai semua cili api hijau pun ok/nak pedas berdesing boleh tambah..
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit belacan
sedikit ikan bilis..di cuci dan di rendam seketika..dan toskan

Cara :
1.Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga garing dan terbit minyak
2.Masukkan ikan kering kacau seketika
3.Masukkan sedikit air asam..masak lagi seketika
4.Masukkan tempe dan tahu yg telah di potong dadu dan gaul rata
5.Masukkan santan..sambil kacau perlahan2 hingga mendidih
6.Rasakan garam dan sedikit gula.Kecilkan api reneh selama 5minit.

Thursday, December 11, 2014

Kuih Lapis Kacang Merah


mt buat setengah adunan...

Sumber : Chef Asma
Loyang : 10in x 10in atau 7in x 7in utk setengah adunan

Bahan-bahan :

A)
500gm gula pasir
600ml santan pekat
1200ml air
1tsp garam
2 helai daun pandan

B)
200gm tepung beras
200gm tepung gandum
200gm tepung ubi

C) 200gm kacang merah direbus hingga empuk di toskan da  di bahagi 4

Cara :

1.Masak semua bahan A hingga mendidih.Angkat dan biarkan hingga suam2
2.Satukan bahan B dan tuangkan bahan A yg suam-suam tadi kacau rata dan tapis.
3.Bahagikan kepada 2 bahagian.Satu bahagian di warnakan pink dan sedikit sirap rose dan satu bahagian putih yg akan di campurkan dgn kacang merah
4.Tuang lapisan putih yg telah dicampurkan kavang merah dan kukus selama 10minit.
5.Cakar permukaan dgn garfu tuang pula adunan bewrana pink.Kukus selama 10minit.
6.Ulangi proses hingga kelapisan akhir yg perlu dikukus selama 25minit.

Note : Jumlah adunan = 2500ml
           Dibahagi 2       = 1250ml
           Dibahagi 4       = 310ml atau 300ml setiap lapisan
           Jum Lapisan     = 8

Ikan Tenggiri Masak Kicap

Hari ini masak ikan goreng kicap...dgn sayur sawi goreng dan sambal belacan....

Bahan :
2 keping ikan tenggiri - cuci bersih lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit,goreng dan ketepikan.

2biji bawang besar potong bulat
4biji bawang putih di hiris
1in halia di hiris
Lada hijau dan merah di belah dua
Kicap manis
Cuka

1 kayu manis
2bunga lawang
2 pelaga
2 cengkih

Minyak utk menumis

Cara :
1.Panaskan minyak ,tumis kayu manis,bunga lawang dll serta masukkan halia dan bawang putih .
2.Masukkan bawang besar dan cili tumis hingga agak layu
3.Masukkan ikan ..gaul rata
4.Masukkan kicap secukupnya dan sedikit cuka.Masak hingga mendidih.Siap dah!

Asam Pedas Kepala Ikan Mayong

Baru je tiga hari makan kat luar....at dah rindu masakan dapor sendiri...balik dari Langkawi.besoknya kepasar beli ikan mayong....tapi tak dapat telor dan pelampungnya....apalgi masak asam pedas ler...masukkan daun kesom dan bunga kantan..apalagi bertambah2 nasi...tapi mt tetap goreng ikan terubuk....sebab tak berapa gemar makan ikan dalam kuah....resepi dah ada dlm n3 sebelum ni....

Friday, December 5, 2014

Tutti Fruitti Pudding Cake

Lapisan kek dan lapisan puding agak tinggi...bila dipotong kelihatan tidak berapa kemas so perlu sedikit modification ....In Shaa Allah mt akan publish resipi yg hasilnya lebih "comel" nanti

Ikan Tenggiri Goreng Berlada

Hah!..ambik nko..dah lah pedas..tambah pula dgn lada hitam dan ditabur cili padi.....mahu berair mata..berasap telinga....tanyalah siapa yg suka makan peds..lagi pedas lagi umppppp.....

Bahan :
2 keping Ikan tenggiri di cuci = lumurkan serbuk kunyit dan sedikit garam.

Bahan kisar :

1 biji bawang besar
3biji bawang puth
1 inci halia
1st lada hitam
1batang serai 

2sb cili kisar
2sb air asam jawa
2Btg serai di ketuk

Garam dan gula
Bawang besar di hiris bulat

Cara :
1.Ikan di goreng dan ketepikan dulu
2.Ambil sedikit lebihan minyak ikan goreng tadi.Tumis bahan2 kisar hingga wangi dan garing.
3.Masukkan cili dan serai yg di ketuk..tumis lagi hingga terbit minyak
4.Masukkan ikan dan air asam
5.Rasakan garam dan gula
6.Akhir masukkan bawang besar di potong bulat...kacau sebentar dah siap

Thursday, December 4, 2014

Talam Tokyo


Dah ada n3 sebelum ni..tak apalah mt tulis balik resipinya...
Lapisan Bawah :

300gm sago kecil - dicuci dan rendam air sama paras sago selama 30 min dan toskan...
60gm soon - direndam dgn air suam di tos dan di kerat2
100gm kelapa parut putih
100ml santan pekat 
300ml air

Cara :
1.Satukan semua bahan,kacau rata dan tuang dlm loyang
2.Ratakan
3.Kukus selama 30minit

Lapisan Atas :

Bahan2 nya sama dgn Seri muka Pandan..

100gm tepung kastad
250gm gula 
400 ml santan pekat
400ml air daun pandan (air dan daun pandan di kisar ambil jus)
1/2st garam
4biji telur
Pewarna hijau

Cara :
1.Satukan semua bahan dan kacau rata
2.Tapis kedalam periok dan masak hingga naik wap
3.Tuang atas lapisan sago dan kukus selama 30minit

Note : Lapisan sago boleh di warnakan
           Lapisan sago boleh di bahagi dua dan warnakan dgn warna kesukaan (Kukus lapisan sago dah 
           tuang lagi laisan sago yg kedua dan baru lapisan atas.

Talam Ubi Gula Merah

Ada lebihan ubi parut dalam peti sejuk....tengok bahan bahan lain pun ada...lapisan atas tidak perlu di kacau atas api..tuang saja atas lapisan ubi dan kukus....senang sekali....mt guna loyang 10inx10in...hasilnya agak rendah sikit....rasanya lebih cantik guna loyang 9"x9"..selamat mencuba...

Bahan- Bahan :

3 caw ubi kayu yg telah siap diparut anggaran 600gm

1caw gula merah *
1 caw gula kastor *
1caw air *
1 helai daun pandan *

* dimasak bersama,tapis jadikan 1 1/2 caw air gula dan sejukkan

1caw santan pekat
1 1/2st garam

Cara :
1.Satukan semua bahan,kacau rata.
2.Masak atas api hingga agak pekat
3.Tuang ke dalam loyang dan kukus selama 25minit

Lapisan Atas :

1 1/2caw tepung beras
2sb tepung gandum
2caw santan pekat
1/2st garam
1caw air

Cara :
1.satukan semua bahan.Kacau rata dan tapis
2.tuang atas lapisan ubi dan kukus selama 30minit

Tuesday, December 2, 2014

Ikan Merah Masak Lemak

Hari ni masak lemak ikan merah cili padi...mt gunakan sikit je cili padi..biar cucu dapat makan...bertambah2 nasi dua beradik tu makan nasi dgn kuah masak lemak dgn ikan senangin goreng...
Bahan : 
2 keping ikan merah di cuci bersih

Cili padi - nak pedas..letak banyak
Kunyit hidup
Santan dari sebiji kelapa
Sedikit belacan
1 keping asam gelugor
sehelai daun kunyit

Cara :
Masukkan semua bahan yg di kisar kedalam periok..kecuali daun kunyit 
Masak hingga mendidih.Kacau selalu agar santan tak pecah
Akhir sekali masukkan daun kunyit dan rasa garam

Ada juga yg masak santan cair dahulu diikuti santan pekat dan ikan..mt buat ikut keadaan kalau nak cepat..semua masuk..

Monday, December 1, 2014

Talam Mak Dara


Ada lebihan keledek dan ubi...inilah hasilnya utk petang ni....Hujan2 makan dengan hirup kopi panas.....yummy! 
Sumber : Chef Asma

Lapisan Bawah :
150gm tepung beras
20gm tepung green pea
250ml santan [ekat
450ml air
1/2tsp garam
50gm gula pasir150gm keledel oren - di potong daday dan di rebus hinga empuk

Cara :
1.Satukan semua bahan kecuali keledek.Tapiskan dlm periok
2.Masak hinga naik wap dan masukkan keledek..gaul rata
3.Tuang dlm loyang dan kukus 20minit

Lapisan Tengah :

520gm ubi kayu di parut
100gm gula merah
150gm gula pasir
100ml santan pekat
200ml air
1 helai daun pandan

Cara :
1.Satukan semua bahan kecuali ubi..masak hingga gula larut
2.Tapisakan ke dalam ubi parut dan kacau rata
3.Tuang atas lapisan bawah dan kukus selama 25minit

Lapisan Atas :

60gm tepung gandum
60gm tepung beras
150ml santan pekat
350ml air
1biji telor
1/2 tsp garam
70gm gula kastor
sedikit pewarna oren

Cara :
1.Satukan semuabahan.Kacau rata dan tapis kedalam periok.
2.Masak hingga naik wap.Tuang atas lapisan tengah dan kukus selama 30minit.

Sunday, November 30, 2014

Daging Masak Hitam

Dah banyak kali buat....baru ni ada masa snap dan upload gambar....kat blog yatiememoris pun ada..ni versi mt....

1 kilo daging

Bahan Tumis :
4 batang serai di ketuk
2 tangkai daun kari di lurut
Kayu manis
Cengkih
Bunga lawang
Buah pelaga

Bahan kisar :

1 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1in halia

2sb cili kisar - nak pedas boleh tambah

4sb kicap pekat
1st serbuk jintan putih
1st serbuk jintan manis
1st serbuk ketumbar
stok daging maggi
cili merah dan hijau
sedikit air asam jawa

Cara :
1.Panaskan minyak,tumis bahan tumis hingga wangi.
2.Masukkan bahan kisar..masak hingga terbit minyak dan masukkan cili kisar masak lagi hingga terbit minyak.
3.Masukkan daging...kacau rata dan masukkan air asam jawa masak hingga daging empuk..kalau belum empok masuukan air lagi
4.Masukkan kicap pekat,stok daging serbuk ketumbar serta serbuk jintan manis dan jintan putih.
5.Rasakan garam gula....mt tak masuk garam cuma tambah sikit gula.
6.Masukkan cili merah dan hijau..masak hingga agak kering.

Saturday, November 29, 2014

Pulut Kuning utk Q

Masak 1 kilo beras pulut dan masukkan dlm acuan love utk kakak....

Puding Sumi dan friut Cocktail


Kesukaan at dan anak2....yang ni along yang buat...senang sikit bila anak2 dah pandai buat...cuma lain masa along kena potong sumi tu kecil2 sedikit..baru rasa lebih sedap...
Bahan :
1 tin susu cair (mt guna brand ideal milk)
1 tin air
1/2 caw gula
3sb tepung kastrad (mt guna bird custard)

sebungkus puding sumi - di potong2
satu tin fruit coctail - buang sirap ambil buah saja
1 tin laichi

Pastikan cara produk halal ye....jangan main hentam aje...

Cara :

1.Masukkan susu cair,air dan gula kedalam periok.Masak hingga mendidih
2.Bancuh tepung caustard dgn sedikit air dan masukkan ke dalam adunan susu.Masak sebentar
3.Tapis kedalam bekas dan sejukkan dlm peti sejuk
4.Bila nak hidang masukkan sedikit ketulan ais.puding sumi dan fruit coctail.

Mee Goreng Sedap

Kalau tak kena gaya mt tak suka makan mee goreng...tapi resipi mee ni  sangat sedap...semalam buat utk jamuan birthday kakak..semua kata sangat sedap....masalahnya bila buat selalu lupa nak sukat...yg ni along yg masak dia pun lupa nak sukat...
Bahan :
Mee kuning
Bawang merah
Bawang putih
Cili kisar
Udang/ayam atau daging (kalau daging elok di rebus dulu..simpan air rebusan daging)
Bebola ikan
tomato sos
sos tiram
kicap
sawi
minyak untuk menggoreng

Cara :
1.Panaskan minyak tumis bawang2 yg telah di kisar hingga garing
2/Masukkan cili..masak hingga terbit minyak.
3.Masukkan daging,air rebusan daging,fish ball tomato sos.kicap dan sos tiram
4.Bila dah mendidih kuah..rasa dan masukkan mee diikuti sayur sawi.Gaul rata dan masak seketika.

Friday, November 28, 2014

Puding Kek Lapis Cendol & Cincau

Banyak resipi puding ni dalam blog blog masakan tapi yg ni mt belajar sendiri dgn pakar masak Cik gu Hjh Rahmah Ali di Taman Maluri KL...Beliau juga mengadakan kelas masakan di Klebang Melaka.Sesiapa yg datang dari jauh ada di sediakan homestay.....

Bahan utk lapisan Kek :

4biji telor gred A
100gm gula
10gm ovallette
90gm tpg superfine
10gm tpg jagung
10gm tepung susus
1tsp esen pandan
40gm air
50gm majerin cair atau minyak jagung
1 tsp pewarna hijau apple

Cara :

Telor,gula dan ovellete di pukul hingga kembang
Masukkan tepung2 dan susu tepung sedikit sedikit dan pukul lagi
Masukkan minyak kagung dan pukul lagi
Masukkan esen pandan dan pewarna kacau rata dan tuang ke dalam loyang yg tleah berlapik kertas  minyak.
Bakar hingga masak

Lapisan Gula Merah :

A)
500gm santan
300gm air
150gm gula merah
10gm agar2 serbuk
2 helai daun pandan

B)
150gm santan
50gm air
1 1/2tsp tepung hoen kwee
1 biji kuning telur

C)
500gm santan
300gm air
150gm gula
10gm agar2 serbuk
2helai daun pandan

D)
150gm santan
50gm air
1 1/2tbsp tepung hoen kwee

E)
100gm cincau di potong kuib atau panjang
200gm cendol
pewarna kuning dan hijau

Cara:

1.Masak A hingga mendidih.Satukan B dan masukkan kedalam A masak lagi hingga mendidih.
2.Tuang atas lapisan kek biar beku sebentar.
3.Masak C hingga mendidih.Satukan D dan masukkan kedalam C masak lagi hingga mendidih.
4.Bahagi dua adunan C dan D tadi.
5.Satu bahagian di warnakan kuning dan tuang atas lapisan A dan B tadi dan tabur cendol.
6.Satu bahagian lagi di warnakan hijau tuang atas lapisan cendol dan tabur cincau.Sejukkan dlm peti sejuk.

Thursday, November 27, 2014

Asam Pedas Ikan Parang

Masak Asam Pedas tapi separuh lagi mesti nak goreng...yg ikan dalam kuah tu biasanya yg suka makan at dan menantu no2...mt dgn anak2 yg lain suka makan ikan goreng..lebih2 lagi ikan parang...mt cuma ambil kuah dan sayur je....macam mana mak macam tulah anak2..hihi yg cucu pula belum nampak suka yg mana....
Bahan :

2 keping ikan parang
4sb cili kisar
5biji bawang merah
3biji bawang putih
1in halia
1in kunyit hidup
1sb belacan
2sb asam jawa
garam secukup rasa

terung dan bende

Cara:
1.Blend bawang,halia,kunyit dan belacan.Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga garing dan masukkukan cili kering..masak hingga terbit minyak
2.Masukkan ikan,..dan air asam jawa..biar mendidih
3.Rasakan garam dan sedikit bahan perasa..dan masukkan terung..biar seketika dan baru masukkan bende.

Wednesday, November 26, 2014

Kaswi

Kaswi ni nak buat senang..dan ada bermacam resipi....yg buat kuih tu rasa tak jadi sebab tak sabar nak makan..panas2 potong....cuba tunggu betul2 sejuk.....cantik aje kalau potong...potong dgn pisau plastik yg di sapu sikit minyak....malam ni makan kaswi sambil menonton filem hindustan "Bobby"....lagu2 dlm filem ni membawa kita mengimbau tahun 70an..........ush...jom tengok resipi..

Bahan :

1 caw gula pasir
1 caw gula merah
5 caw air
1 1/2 caw tepung gandum
1/2 caw tepung ubi
1/2 caw tepung beras
3sb air kapor
daun pandan

Kelapa parut putih
Garam

Cara :
1.Masak gula pasir,gula merah dan daun pandan bersama 2 cawan air (ambil dari 5 caw air)
Gula dah larut sejukkan.
2.Satukan semua tepung,masukkan air gula dan baki air kedalam adunan tepung,masukkan juga air kapur.Kacau rata.
3.Tapis kedalam periok dan masak atas api hingga pekat.
4.Tuang kedalam loyang yg telah di sapu sedikit minyak.Kukus selama 45minit
5.Tunggu beul2 sejuk baru di potong dan gaul dgn kelpa parut puti yg telah dikukus dan di gaul dgn sedikit garam.

Gulai Ikan Tongkol

Kononnya hari ni nak makan gulai ikan tongkol dgn nasi dagang...tengok2 dlm dapor...ada sedikit aje beras pulut.....ushhhh malas sungguh nak start enjin kereta...so makan dgn nasi aje....ada orang tak makan sebab rasa hanyir...tp klu cuci betul2 dan tahu caraya tak rasa hanyir langsung....apa pun gulai ni mmg sesuai dgn nasi dagang....

2 keping ikan tongkol - cuci bersih
5 keping asam gelugor
2 inci halia]
3 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih kecil
sedikit garam'sedikit gula
dan air utk merebus

cara :
Bawang,halia ditumbuk kasar dan satukan dgn air dan masak selama 1/2jam.
Ambil ikan saja yg lain2 buangkan.

Bahan :

Santan pekat dari satu biji kelapa
3 keping asam gelugor
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 in halia
1 peket rempah kari di buat pes
1sb cili kisar
1caw santan cair dibancuh dgn 1sb asam jawa
1sb gula merah/kabung/melaka
garam secukup rasa
minyak utk menumis

Cara :
1.Kisar bawang2 dan halia.Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga wangi.
2.Masukkan cili kisar...kacau sebentar dan masukkan pes kari masak hingga terbit minyak
3.Masukkan santan cair yg telah di campur dgn air asam dan masukkan ikan.Biar mendidih
4.Masukkan santan pekat dan asam gelugor
5.Bila mendidih masukkan gula,,,masukkan garam sesuaikan rasa.Bila masam manis masin sdh cukup..keluarkan asam gelugor
6.Renih selama 15 minit dan masukkan cili padi jika suka....

Tuesday, November 25, 2014

Acar Ikan Tenggiri

Asyik2 kari..tukar pula acar ikan.....sedap tau...

Beberapa keping ikan tenggiri - cuci bersih lumurkan dgn serbuk kunyit dan garam dan goreng

1 labu bawang besar di hiris
3 biji bawang putih (kalau dapat yg kecil2 kalau tak ada yg agak besar belah dua)
1 hin halia di hiris
4sb cili kisar
1st biji sawi
2sb cuka
lada merah dan hijau di belah dua
Timun dibuang empulor di potong panjang
Carrot di potong pnjang
Minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa

utk ranggupkan timun  - rendam dgn air garam dan toskan

Cara :
1.Tumis halia,bawang putih dan bawang besar hingga wangi diikuti biji sawi.
2.Masukkan cilikisar dan masak hingga terbit minyak
3.Masukkan cuka dan sedikit gula masak hingga agak pekat
4.Masukkan carrot dan timun.
5.Akhir sekali masukkan ikan dan cili merah..rasa garam dan gula.

Cucur Badak Mini

Cucur Badak ni mt buat bebeapa hari dulu...kali ni mt buat bersaiz mini aje....dgn inti yg agak berlaianan sikit...tapi rasa masih sedap....kena cubelah baru tahu...tapi klu tak sedap jgn marah..lain orang lain selera....hihi

Bahan :
600gm ubi keledek rebus dan lenyek
200gm tepung gandum
1tbsp gula
1/2st garam

Cara :
Rebus ubi keledek sampai empuk dan masukkan gula dan garam..lenyek kan .
Masukkan tepung dan gaul rata
Untuk yg bersaiz mini ..timbang doh seberat 15gm dan isi inti dan goreng
Untuk yg bersaiz biasa..timbang doh seberat 27gm

Inti :
200gm udang hidup (udang kertas - mt cincang sikit)
1biji kelapa parut putih
3biji cili merah (nak pedas bolehtambah)
1-2 sb gula
1pokok daun sop dan daun bawang di hiris
sedikit serbuk kunyit

1sb tepung gandum

Cara :
Campur semua bahan kecuali tepung gandum...dan masak atas api(sangai) hingga kering dan wangi.
Rasakan garam dan gula dan akhir sekali masukkkantepung gandum.

Monday, November 17, 2014

Kari Ikan Tenggiri

Kali ni mt masak kari ambil resipi  dari Shiela Spices....ada sedikit kelaianan resipinya...iaitu menggunakan sedikit beras goreng yg di tumbuk atau blend halus...masa berbuka mt tanya ok tak kari malam ni...semua kata ok dan bertambah nasi....sedaplah tu..walau bagaimana pun mt kena buat lagi utuk mendapat hasil yg lbh umppph...mt tulis semula resipinya....
Bahan :

1kg ikan apa2 jenis ikan...mt guna ikan tenggiri
50gm rempah kari ikan Babas
3sb cili kisar
1 biji bawang besar
6 ulas bawang merah
3ulas bawang putih
1in halia di mayang halus
3btg cili hijau
100ml santan
1sb beras sangai ditumbuk halus
1sb halba campur (campuran biji sawi,halba dan jintan putih/halus)
sedikit daun kari
segenggam asam jawa
minyak utk menumis
garam secukup rasa

Cara :

1.Panaskan minyak,tumis halia dan bawang yg dah di hiris dan masukkan daun kari.Tumis hingga bawang kelihatan keperangan.
2.Masukkan pes rempah kari yg telah di campur dgn cili kisar masak hingga garing dan berbau wangi.Pastikan api sederhana saja.
3.Kemudian masukkan air asam jawa ,santan dan air secukupnya.
4.Bila sudah mendidih,masukkan ikan dan rasa garam
5.Bila ikan dah masak taburkan beras sangai dan kacau rata.
6.Kecilkan api dan masukkan tomato dan bende.Rasa garam secukupnya..biar reneh hingga terbit minyak...

Sunday, November 16, 2014

Apam Beras

Dah seminggu kakak merengek minta buatkan apam...dan segala jenis apam adalah kesukaan kakak..cucu mt yg sulung ni...tapi mesti warnakan purple...yg purple dah habis dimakannya ..kesukaan at dan mt jugak....memang tak akan jemu..mt kongsi lagi resipnya kat sini...

Bahan :
2 caw nasi
1caw brown sugar (gula putih pun boleh guna 3/4caw)
2 1/2caw air
2 caw tepung gandum
2 caw tepung beras
 2 styeast mauripan

Cara :
1.Blend nasi,masukkan sedikit air,masukkan brown sugar,blend lagi hingga halus
2.Dalam bekas lain campurkan tepung beras,tepung gandum dan yeast.
3.Tuang adunan nasi kedalam adunan tepung.Kacau rata dan tutup.Perap selama 3 jam
4.Didihkan air,sapu acuan dgn minyak. dan tuang adunan kedalam acuan dan kukus selama 15 minit dgn api kuat.
5.Kukus kelapa parut putih dan campurkan dgn sedikit garam utk di makan bersama apam.



Sambal Taucu Ikan Bilis

Ni pun masakan kampung,masakan dulu2....bila jemu tak tahu nak masak apa buat sambal ni...biar pedas2 sikit.....
Bahan :
Semangkok kecil ikan bilis yg dah di belah dua basuh dan toskan.
1 labu bawang besar di hiris
4ulas bawang putih di hiris
1in halia di mayang
3 sb taucu
3batang cili hijau/cili merah atau campurkan dgn cili padi. di potong2.
sedikit air asam
gula.

Cara :
1.Goreng ikan bilis hingga garing dan angkat.
2.Tumiskan bawang dan halia hingga wangi dan masukkan cili masak lagi.
3.Masukkan taucu diikuti dgn sedikit air asam..masak hingga mendidih dan agak kering
4.Akhir sekli masukkan ikan bilis dan rasakan gula...boleh masak hingga kering atau biar berkuah sedikit.

Pudding Cake


Friday, November 14, 2014

Bunga Lily Q Dip



Semalam kemas2 rumah terjumpa gambar ni...gambar bunga Lily guna Q -Dip..mt buat utk majlis pernikahan alaong beberapa tahun lepas...rasa macam nak mula semula...

Sotong Sumbat

 Petang ni masak sotong sumbat sweet n sour.....

Beberapa ekor sotong...buang dakwat,belah sikit bhg ekor utk buang pasir2 yg ada dlm badan sotong tu, bersihkan dan toskan.

Bahan utk sumbat :

Sedikit udang kertas buang kulit bersihkan
1 bawang besar di potong dadu
2 biji telor
Lada merah dan lada hijau di hiris
Daun bawang dan daun sop dihiris
minyak utk menumis.
sedikit garam

Cara :

1.Panaskan minyak,tumis bawang merah hingga layu dan masukkkan udang.Kacau rata/
2.Masukkan garam secukup rasa,masukkan lada dan gaul rata.
3.Masukkan telor biar seketika..dah agak masak gaul rata.
4.Akhir sekali masukkan daun sop dan bawang...masak seketika.

Bahan Tumis :

1 bawang besar di hiris halus
2biji bawang putih di cincang
2sb cili kisar
5sb sos tomato
4sb sos cili
sedikit brown sugar.

Cara :
1.Sumbatkan inti kedalam sotong,masukkan kepala sotong dan cucuk dgn lidi buluh.Ketepikan dulu.
2.Panaskan minyak,tumis bawang putih dan merah hingga layu,masukkan cili,masak hingga garing sedikit.
3.Masukkan sos cili dan sos tomato gaul rata dan masukkan sotong.
4.Masukkan gula,masak hingga sotong masak dan kuah agak kering
5.Angkat sotong letak dlm pinggan dan kelar2kan dan tabur daun bawang.

Thursday, November 13, 2014

Karipap Rangup


Resipi dari yatiememories dah dua kali buat...baru hari ni dapat snap gambar.Inti dah siap semalam so senanglah sikit....hanya tinggal bancuh doh aje.Sebahagian di goreng sebahagian lagi mt bakar sekejap dalam oven...sejukkan dan packing untuk disimpan sejuk beku dlm peti ais.

Bahan doh :
500gm tepung gandum
50gm tepung beras
50gm tepung ubi
1sb gula
1st garam
3sb majerin *
1/4caw minyak masak* (* dipanaskan)
1caw air.

Cara :
1.Satukan semua bahan kering dan gaul rata.
2.Tuangkan minyak panas dan gaul rata.
3.Tuangkan air sikit2 sehingga membentuk doh
4.Bahagikan kepada beberapa doh kecil dan leperkan dan masukkan inti dan klimkan tepinya.
5.Goreng dlm minyak yg banyak hingga garing.

Bahan Inti :
8biji kentang dikupas kulit dan di potong dadu
1 dada ayam atau daging di potong kecil (mt guna daging kisar yg dah siap)
3sb rempah kari
1sudu serbuk cili/cili kisar
1 baw besar di potong dadu
1 tangkai daun kari
garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar :
1 bawang besar
2 ulas baw putih
1in halia

Cara :
1.Rebus ubi kentang yg tlh di potong dadu separuh masak.Angkat dan toskan
2.Panaskan sedikit minyak.Tumis bawang besar dadu dan daun kari hingga layu.Masukkan bahan kisar kacau sebati hingga wangi dan garing.
3.Masukkan cili di ikuti rempah kari yg telah dibancuh dgn sedikit air...masak hingga sedikit garing..
4.Masukan daging...jika agak kering masukkan sedikit air.Masak hingga daging masak dan akhir sekali masukkanmkentang.
5.Masak seketika dan rasakan garam dan gula.

Wednesday, November 12, 2014

Pisang Tandok Goreng

Kononnya nak buat karipap untuk minum petang ni....tapi at dah beli pisang tandok...so simpan ajelah dulu inti karipap tu....Dah 3 hari dia cuti...badan dia tak berapa sihat.Kalau dia ada dirumah pasti kena buat sesutau untuk minum petang......Tepung goreng pisang mt mmg cukup sempoi tapi garing...tapi klu pisang dah lembik...tak guna pun tepung garing..lembik juga akhirnya....resipi ni Kak Lin biras mt yg bagi,,,,cube lah...

1caw tepung gandum
1/2 caw tepung beras
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
1sb minyak masak
Air secukupnya.

Cara :
1,Satukan semua bahan,kecuali minyak.Tuang air sedikit2dan kacau dgn whisk.
2.Akhir sekali masukkan minyak.Kacau rata.
3.Celup pisang dan goreng dlm minyak yg banyak hingga garing.

Tuesday, November 11, 2014

Bingka Roti


Dua cucu mt ni kalau makan roti...mesti berlubang..kulit dia tak mahu....sayang dari terbuang mt kumpulkan buat bingka....resipi dari Home Sweet Home...ada beberapa bahan mt tak ikut sbb tak ada dalam dapor....apapun rasanya maintain sedap...atau dlm lain perkataan lagi garing lagi sedap!

mt guna loyang 7"x7"

Bahan :

1/2 buku roti gardenia (separuh dlm plastik yg pendek/mt guna kulit dan campur sebahagian roti)
3caw santan
3biji telor
1caw gula
garam (mt tak letak)
sedikit esen vanilla
kismis
1 tin jagung krim (mt guna jagung kernel sbb tu aja yg ada dlm simpanan)
mentega

Cara :
1.Masukkan roti dlm mangkok besar.Mt siat2kan
2.Dalam mangkok lain pukul telor,santan  dan gula hingga gula larut dan tapiskan ke dalam roti tadi
3.Masukkan jagung dan kismis.Mt ramas2kan sedikit
4.Tuang dlm loyang yg telah disapu mentega.
5.Cubit2kan mentega dan tabur atas permukaan adunan roti.
6.Bakar hingga masak dan garing.

Ayam Goreng Berempah

Ayam goreng berempah yg dimakan bersama nasi lemak..serai..daun kari ..senang nak dapat sebab mt tanam dalam pasu...tak payah start enjin kereta hihi...tapi habis diet kata kawan mt....huhu

1/2 ekor ayam saiz sederhan, di potong kecil,cuci dan toskan
1/2in halia
4ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 batang serai di potong2
1sb kunyit basah (mt beli kat pasar ...dah siap campur garam..klu tak ada kunyit serbuk atau kunyit hidup)
sedikit rempah kari
sedikit cili kisar
daun kari
garam secukup rasa
sedikit tepung jagung
minyak untuk menggoreng

Cara :
1.Blend bawang halia,kunyit.serai...gaul bersama ayam serta bahan lain.Perap sekejap
2.Goreng dan toskan minyak.

Nasi Lemak

Hari ni terajin buat nasi lemak,sambal dan ayam goreng berempah selalunya breakfast simple aje dgn cucu...kalau part masak lauk pauk ni mt main campak2 dan guna  aje bahan2 yg ada di dapur...tapi anak2 mesti minta resipi macam mana nak buat.....katanya lain orang lain cara tapi mereka nak resipi mt juga....

Beras di cuci bersih
Santan segar secukupnya
Garam secukup rasa
Gula sedikit saja utk menjadikan nasi lemak tu sedap
Beberapa hiris halia
Daun pandan

Cara :
1.Masukkan santan kedalam beras yg dah dicuci bersih.Paras santan lbh kurang macam masak nasi biasa.
2.Masuukan garam dan gula serta halia gaul rata.Tutup periok dan tekan cook
3.Apabila mendidih masukkan daun pandan dan tutup semula.Biar sampai masak.

Mt mmg suka masuk daun pandan apabila nasi tu tengah mendidih....bau pandan tu boleh satu rumah terbangun.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...