Galery mt

Galery mt

Saturday, August 27, 2011

Sambal Godok...

Resipi ni pun belajar dari arwah ibu mertua...simple dan sedap....lauk tambahan sayur kangkong atau daun meranti celur....atau apa2 saja sayuran tapi celur baru ngam...atq kata godok tu maknanya rebus....tapi yg ni tak rebus...dia kata dulu2 mana nak cari minyak masak...santan tulah direbus sampai naik minyak kot...ni pun anak2 panggil lauk 3in1...ada ikan,ada sayur....

Beberapa kerat ikan kurau kering yg bertulang & isi...ikan kering lain pun boleh
Tahu di potong 
Tempe di potong
Terung
Santan

Bahan tumis :
Cili padi
Bawang merah
Bawang putih
Sedikit Belacan

Sedikit air asam jawa
Minyak
Garam dan gula

Cara :
1.Blend bahan tumis dan tumis dlm minyak hingga garing.Masukkan ikan kering kacau rata...biarkan sebentar.Masukkan air asam jawa...kacau rata....masukkan tempe gaul rata...biar seketika.Masukkan tahu dan santan.
2.Apabila mendidih masukkan terung...rasakan garam dan gula.


Friday, August 26, 2011

Semperit Bonda


Ni resipi arwah my mum.... dia dapat resipi ni semasa belajar dlm kelas memasak untuk isteri pegawai polis satu waktu dulu....dia sukat pakai gelas...mtq selalu buat tak jadi...ialah gelas kita macam mana...akhirnya ambil gelas yg dia selalu pakai...tapi tengok dia pakai gelas bentuk dan saiz lain pun jadi jugak....cookies ni juga kegemaran anak yg bongsu....arwah selalu buat untuk dia...satu balang di kelek ke hulu kehilir...sambil bermain dia makan cookies ni...kakak2 dia pun tak boleh makan yg dlm balang khusus arwah tok wan buat untuk dia...(adik...masih ingat tak lagi waktu itu).....23 Ramadhan  tahun 1425H (tahun 2004) selepas berbuka beliau kembali kerahmatullah.......Al fatihah buat allahyarhamah Bonda Hjh Rahimah... untuk kemudahan anak2 dan semua....mtq tukar pada sukatan metrik...sedap......
Bahan A :
250gm butter
1biji kuning telor
1/2st esen vanilla
120gm icing sugar

Bahan B :
250gm tepung kastard (arwah pakai brand bird kastard)
100gm tepung gandum
50gm tepung jagung (arwah pakai brand butterfly dlm tin)

Ceri/balaccurrent untuk hiasan (arwah letak sikit je...janji nampak merah...mtq letak besar...melekit2...tak sabar)

Cara :
1.Pukul bahan A hingga ringan
2.Masukkan B yang telah diayak bersama dan gaul rata hingga jadi doh (doh mmg lembut jgn pandai2 tambah tepung nanti nak picit....seksa pulak)Rehatkan 20min
3.Picit dlm acuan semperit bunga hiaskan ceri.bakar pada suhu 150c selama 10minit

Crystal Ball




Dapur tempahan cookies dah tutup...now my turn pulak buat cookies untuk rumah sendiri....as usual after tarawih buat dua jenis cookies ....jam 2pagi tidur kejap....bangun jam tiga setengah.....buat tu buat ni....bersahur,solat subuh...sambung projek cookies.....selesai jam lapan pagi.....alhamdullilah....jap gi nak keluar shopping....mtq belum nampak lagi apa yg ada kat luar sejak awal ramadhan.....jom tengok resipinya....

Bahan A :

Diayak bersama
250gm tepung gandum
1st serbuk penaik
1st baking soda

Bahan B:
125gm gula icing
1/8st garam
100gm badam kisar..di panggang
1/2st esen vanilla
200gm minyak sapi cairkan dan sejukkan

pewarna kuning,merah dan hijau

Cara :
1.Satukan bahan A dan B kecuali pewarna...gaul rata hingga jadi doh yg lembut.rehatkan 20minit
2.Bahagi doh kepada tiga bahagian dan letak warna.
3.Scoop 1/4 adunan...buat sampai habis .Bulatkan dan cantumkan...golek ditapak tangan jadi guli.
4.Ada juga yg ambil sedikit adunan dari tiap warna...di gelek memanjang dan dio tindih dan di potong lepas tu bulatkan....suka hati ikut mana yg rasa senang.
5.bakar pada suhu 150c selama 12min.
6.Taburkan gula kaster.

Peringatan mtq :

Scoop adunan 1/4st
Berat satu adunan apabila di bahagi tiga anggaran 240gm
Sebiji beratnya antara 7-8gm
Jumlah biskut 130 keping.

Sardine Roll

Dah lama tak buat sardine roll ni....biasanya anak saudara yg seorang tu .(sekarang  ni dia menetap di sebuah pulau.)...yg rajin buatkan...siap letak bom(cili padi) nak perkenakan mtq...tapi kantoi sebab mtq mmg tahan pedas....punyalah dok perhati bilalah mtq nak berasap dan berair mata....sedangkan mtq selamba je makan....walau bagaimana pun air tangan org pulau (Renny )juga sedap.......sardine roll hari ni digoreng oleh anak bujang mtq....
Bahan :

Roti gardenia di kukus sekejap
1tin sardin dihancurkan
2biji bawang besar di hiris
4biji cili merah di hiris
garam

Tepung gandum dan sedikit air utk lekatkan roti

Cara :
1.Buang separuh sos sardin dan masukkan semua bahan dalam kuali,masak hingga agak kering.Rasa garam
2.Kukus roti sekejap...(dikukus supaya lembut dan senang nak gulung)Letak inti sardin dan gulung..dihujungnya sapukan adunan tepung supaya melekat.
3.Potong dua roti dan masukkan dlm bancuhan telor dan goreng.(kalau suka selepas celup dlm telor golekkan atas bread crumb baru goreng)

Thursday, August 25, 2011

Sotong Goreng Madu

Hidangan untuk berbuka puasa hari ni.....
Bahan A :
1kilo sotong di potong bulat
2ulas bawang putih - tunbuk halus
1inci halia -tumbuk halus
1st serbuk kunyit
1st garam
minyak untuk mengoreng

Cara :
Perap sotong bersama semua bahan selama 10minit
Goreng hingga garing angkat dan toskan

Bahan B:

3-4sudu besar cili kisar
2 ulas bawang putih - kisar
2biji bawang brsar - kisar
4 sudu besar madu
1sb kicap pekat
1sudu besar kicap cair (tak letak sbb tak ada)
1sudu besar gula - jika suka
50ml air
minyak
garam dan perasa

Cara :
Panaskan minyak,tumis bahan kisar hingga garing dan terbit minyak
Masukkan air,madu,kicap...masak hingga mendidih...rasa garam dan gula
Apabila pekat masukkan sotong dan gaul sebati.

Wednesday, August 24, 2011

Tuty Fruity Cake

Balik dari tarawih mulakan projek ni....akhirnya dapat jugak buat setelah putih telor tu tersimpan lama dalam peti ais.....cantik...comel dan rasanya berbagai rasa....ada masam ada manis....mcm rupa dia,,,,kalau ada lebih putih telor tu jangan di buang...simpan sikit2 dan tutup rapat...myq tutup dgn plastik je.....

Bahan A :

600ml putih telor
275gm gula pasir
1/4 st garam
14gm ovallete

Bahan B :
300gm tepung gandum
1st baking powder

ayak bersama

Bahan C :
75gm majerin dicairkan

Bahan D :

pewarna orange dan pes orange
pewarna hijau dan pes pandan
pewarna kuning dan pes lemon
pewarna coklat dan coklat emulco
pewarna pink dan pes strawberry

(guna je apa yg ada kat dapur tu....)

Cara :
1.Pukul putih telor hingga kembang dan putih.Masukkan gula sikit2 sambil di pukul.Masukkan ovalette,garam dan pukul lagi hingga gebu
2.Masukkan bahan B sikit2 hingga habis
3.Masukkan bahan C sambil dikacau perlahan dan rata.bahagi kepada 5 bahagian...atau ikut kesukaan.
4.Sediakan loyang 9inx9in yg telah disapu majerin dan dilapik kertas minyak.Tuang lapisan pertama dan kukus selama 15min...lapisan kedua dan seterusnya.yang akhir kukus selama 20min.
5.tunggu sejuk baru di potong.

Thursday, August 18, 2011

Mee Goreng Orang Sebelah...

Mee Goreng Org Sebelah ni bukan anak yg duduk sebelah yg buat....ni resipi tuan rumah abg man dan kak non sebelum atq beli rumah tersebut dari dia...resipinya simple tapi sedap....kadang2 beli bahan bagi dia buat...apapun katanya kena buat selalu baru dapat rasa serupa mcm dia buat.....jom layan...

Mee kuning
10ulas bawang putih
kobis atau sawi
isi ayam atau udang atau daging
Fish Ball
sos cili
sos tomato
kicap
cili kisar
garam dan gula...

Cara :
1.Tumis bawang putih,dah garing...masukkan cili kisar tiga sudu makan...kalau suka pedas letak jelah berapa banyak...
2.Bila dah garing masukkan isi ayam/udang atau daging
3.Masukkan sos cili,sos tomato,kicap dan satu cawan air
4.Bila mendidih masukkan sayur,rasa garam dan gula
5.Akhir sekali masukkan mee kuning,kacau rata dan angkat.


Wednesday, August 17, 2011

Talam Marble (tak perlu kukus)

Talam ni tak perlu kukus....hanya kacau atas api....kiri kanan kena mengacau...lepas tu cepat2 kena marblekan dalam loyang 10inx10in yg telah dilapik plastik...mudah,cepat dan sedap....jomm cuba....

250gm tepung hoen kwee putih
450gm gula halus
2100ml santan (dari 2 biji kelapa atau 200ml santan kotak + 1900ml air)
1sk garam
3sb serbok koko

Cara :
1.Satukan semua bahan dlm mangkok kecuali koko.Kacau rata,tapis dan bahagi kepada dua bahagian.
2.Satu dicampurkan serbok koko dan satu lagi pandan paste dan pewarna hijau
3.Masak kedua2nya sekali serentak atas api hingga licin,meletup2 dan pekat.
4.Masukkan kedalam loyang berselang seli hingga habis.

Monday, August 15, 2011

Apam Belang


At suka makan apam beras....tapi isnin lepas dah buat apam beras dan puding tembikai masa turn buat moreh di Masjid Al Huda...lagipun at dan adik hari ni berbuka diluar.....so hari ni buat apam belang aje....

4 biji telor ged A
2st ovallete
220gm gula halus
1st esen vanilla
300gm tepung gandum
1st baking powder
250ml santan(200gm santan kara + 50ml air)
pewarna ikut pilihan

1.Pukul telor,gula dan ovallete hingga kembang dan gebu.
2.Masukkan esen dan santan berselang seli dengan tepung yg telah diayak bersama baking powder hingga habis.
3.bahagikan kepada tiga bahagian,satu biarkan wrna asal,yg kedua campurkan dgn serbok koko dan yg ketiga mtq warnakan pink dicampur dgn srawberry paste.
4.Masukkan kedalam loyang yg telah disapu minyak dan dialas kertas minyak
5.Kukus selama 30minit.

Saturday, August 13, 2011

Kari Kepala Ikan


Kari kepala ikan tanpa santan atau susu cair antara kegemaran sekeluarga...kalau malas masak sayur masukkan je bende,terung,tomato...kadang2 mtq masukkan belimbing buluh....ringkas dan sedap...

Kepala ikan merah atau jenahak
Rempah Kari (mtq suka combine dua atau tiga jenis rempah kari ikan contohnya babas dgn adabi)
halia
bawang besar
bawang putih
asam jawa
daun kari
minyak masak

1.Blend halia,bawang besar dan bawang putih.Tumis dlm minyak panas hingga wangi,masukkan segenggam daun kari,kacau hingga wanggi.
2.Masukkan paste rempah kari masak hingga terbit minyak.
3.Masukkan air asam jawa dan air.dah mendidih masukkan ikan
4.Rasakan asam,garam.
5.Boleh masukkan bende,tomato atau terung atau kesemuanya dan tabur bawang goreng.

Peringatan : Kalau takut kuah terlebih asam...masukkan sikit dulu air asam jawa...dah nak kering adjust rasa air asam jawa tu...

Friday, August 12, 2011

Puding Mangga


Yang ni tanpa kuah kastard....


Yang ni pula dengan kuah kastard beserta fruit cocktail....sedap....

Puding Mangga :

500ml air
10gm agar2 serbok
100gm gula
esen mangga (opptional)

Bahan kisar :

250gm isi mangga
250ml susu segar
2kuning telor
100ml whipping cream (optional)

Masak air,serbok agar2 dan gula hingga mendidih.Masukkan bahan kisar masak lagi hingga mendidih.Tuangkan kedalam bekas yg sesuai dan sejukkan dlm peti ais.

Kuah Kastard :

1tin susu cair
3 cawan air
5sb gula pasir
1sb tepung kastard
1st esen vanilla
fruit coctail

Masak susu,air dan gula sampai mendidih.Bancuh tepung kastard dgn sedikit air dan tapiskan kedalam periok tadi.Masukkan esen vanilla....masak hingga mendidih.Sejukkan.Tuangkan atas puding mangga tadi dan hiaskan dgn fruit cocktail...


Thursday, August 11, 2011

Cendol



Dulu2 nak makan cendol buat sendiri,arwah mak buat cendol tak guna acuan maruku tapi gunakan tudung periok yg tak pakai ditebuk dgn paku jadikan lubang2.Adunan yg dah masak dituang atas tudung periok tu....ditekan2 dgn sudip supaya cendol keluar yg ditadah dengan semangkok air sejuk dibawahnya....yg tukang pegang tudung periok tu mtq lah...panas...tak pegang kuat2 kena marah....habis mcm mana nak sangat makan cendol........sekarang ada acuan muruku atau beli je yg dah siap......tapi buat sendiri lagi sedap.....

1caw tepung beras
3caw air daun pandan
secubit garam
1sk air kapur
pewarna hijau...

Masuk dlm periok semua bahan diatas,kacau atas api sederhana hingga kental dan berkilat.Masukkan aduna tsb didalam acuan muruku...tekan kedalam mangkok berisi air sejuk.

Wednesday, August 10, 2011

Puding ABC

Puding lagi....puasa2 ni...berbuka dengan puding je sedap...nak buat kuih2 rasanya berat sangat....kat rumah ni yg penting nasi...yg lain2 sampingan je.... dah sepuluh ramadhan anak2 tak ke bazar ramadhan...balik dari pejabat tengok nasi dan lauk serta kuih ada....hilang mood diorang nak ke bazar....
Bahan A :
10gm serbuk agar2
700ml air
180gm gula melaka
2helai daun pandan

Bahan B :
30gm serbuk agar2
1600ml air
1tin susu cair
300gm gula

1/2 tin jagung cream dicampur pewarna kuning
100gm kacang merah di campur pewarna hijau
100gm cendol dicampur pewarna pink

Cara :
1.Satukan bahan A,masak hingga mendidih.Tapis kedalam loyang saiz 9inx9in.Biar hampir beku.
2.Satukan bahan B,masak hingga mendidih.bahagi kepoada 3 bahagian.Setiap bahagian bila dah dicampur jagung atau kacang atau cendol jumlahnya lebihkurang 750ml.

Peringatan mtq & anak2:

Kalau buat puding basahkan loyang dulu sblm tuang adunan
Biar lapisan pertama agak beku sikit baru tuang lapisan seterusnya
Jika agak keras...cucuk lapisan tersebut dgn garpu agar lapisan tidak tanggal.

Tuesday, August 9, 2011

Puding Roti Sos Kastard 2

Petang ni berbuka dengan puding roti sos kastard.....yg kat office tu sabar2....tengok je dulu gambar ni...yg ni bahagian Qaisara...time ni dia tgh sedap menyudu....kalau  dia nak perhabiskan semua...mtq...no hal....resipi dah ada dlm n3 sebelum ni......


Sunday, August 7, 2011

Puding Sagu Gula Melaka




Along & Angah sibuk menyiapkan tempahan kuih raya...mtq sibuk buat persiapan juadah untuk berbuka puasa...bab kuih raya ni mmg dah serahkan pada mereka dua beradik je...kecuali biskut2 yg agak special sikit ...ok petang ni buat puding sagu...mudah,murah dan sedap....sejukkan dululah baru sedap dimakan....jom layan resipi yg teramat mudah ni.....

1caw sagu biji (direndam 1/2 jam dan ditoskan )
1/2 caw gula
2caw air
air pandan dan pewarna hijau

Masak semua bahan diatas hingga pekat dan berkilat.Masukkan kedalam mangkok acuan.Sejukkan.Nak makan tuang sirap gula dan santan.

Sirap gula melaka
pati santan dicampur dgn sedikit garam,

Raffero Hazelnut Cookies


Sedap bangat biskut ni...ala2 london almond tapi ni lg sedap....tambah pulak dicelup dgn coklat branded...bukan cooking coklat tau....ingredients dia pun mewah....atas dia klu rajin linekan dgn white choclate....mt balik dari tarawih malam tadi dah penat tu yg tabur je dgn bubble rice....resipi dari buku Festive Cookies by Chef Asma (Nor Asmawati).....
 Ingredients A :
150gm butter
40gm majerine
20gm crisco
40gm castor sugar
1egg yolk
1tsp cappucino emulco

Ingredients B :

180gm plain flour
a pinch baking powder
20gm cornflour
20gm potato flour
1tbsp milk powder
30gm milo
50gm choclate rice
20gm hazelnut roasted & ground

Ingredients C :

Hazelnut without skin 70nos roasted
Dark Choclate
White choclate
Papercup.

Method :

1,Cream ingredients A untill light and fluffy
2.Add in ingredients B and mix slowly untill a soft dough is formed
3.Take a piece of the roasted whole hazelnut and cover with some dough and shape into round shape
4.Arange in lined baking tray and bake at 150c for 15-20 minutes in preheated oven until light brown
5.Remove to cool.Take a cookies and coat it with melted dark choclate.Place into papercup and line with white choclate.

Saturday, August 6, 2011

Cengkodok Pisang

Ada lebih pisang emas yg dah masak ranum.....dah dua hari angah mintak buat cengkodok....hari ni buat kuih tu bagi perhabis stok pisang emas dalam rumah....resipinya mudah....pakai resipi juga tau...kalau agak2 nanti dlm kuali cantik bulat...bila dah diangkat dan sejuk penyek jadinya....so kalau ada pisang lebih2 tu jgn buang...buat cengkodok...kalau tak ada siapa nak makan bagi jiran2....ni hasil tangan angah...lagi hitam katanya lagi sedap....
8 biji pisang emas
3/4st bicarbonat soda
1sb gula perang
1caw tepung gandum
1/4st garam

Minyak utk mengoreng

Pisang di lenyek dan dicampurkan dgn semua bahan diatas,gaul rata dan perap selama 1/2jam.Baru digoreng..

Friday, August 5, 2011

Serimuka Berlapis

Rasanya lebih kurang serimuka pandan (biasa)...tapi yg ini ada kelainan sikit.....lapisan atas di buat berlapis2 hijau dan kuning sebanyak enam lapis..pada mtq lapisan tersebut agak nipis....lain kali nak buat empat lapisan saja...dua kuning dan dua hijau... sedap dan lemak....bagi yg suka rasa lebih telor.....
Lapisan Bawah :

500gm beras pulut
300ml santan pekat
300ml air
2tsp garam

Cara :
1.Rendam pulut sekurang2nya 4jam.Basuh dan toskan.
2.Gaul rata bahan diatas dan kukus dlm loyang selama 30min
3.Dah masak tekan kedalam loyang.

Lapisan Atas :

100gm tepung kastard
300gm gula 
400ml santan pekat
400ml air
6biji telor gred A
1/2tsp garam
Pewarna 

Cara :
1.Satukan semua bahan tapis kedalam periok dan masak hingga naik wap
2.Bahagi kepada dua bahagian.Satu bahagian di masukkan pandan paste dan pewarna hijau dan satu lagi warna kuning.Setaiap bahagian pula di bahagi dua.
3.Tuang lapisan kuning dan hijau berselang seli hingga habis.

Peringatan mtq :

Jumlah adunan lapisan atas = 1400ml
Dibahagi dua = 700ml
Setiap lapisan = 350ml jika dibaut empat lapisan saja.



Thursday, August 4, 2011

Bingka Labu

Minggu ni melabu je kerjanya....Alhamdullilah untuk hari ni habis dah labu pemberian Hjh Sumiati...kalau masih ada lagi dah bercadang nak buat kek labu,,,puding labu dan talam labu....tunggu....Bingka labu ni kalau ikut resipi asal mmg teramat sedap...anak2 teramat suka...apatah lagi jika dibakar sampai garing...bila nak makan masing2 berebut nak makan yg "coner lot".....pagi tadi selepas subuh mtq start projek bingka ni dengan apa je yg ada kat dapur tu....so sesiapa yg nak buat ikut resipi asal ni....insyaAllah sedap....

(A)   300gm tepung gandum
         400gm gula halus
         120gm majerin
         1 1/2 tsp garam

(B)    4biji telor
         400ml santan pekat
         1200gm labu kuning (buang kulit,kukus,timbang )
         Pewrna kuning (tak bubuh)
         Bijan (mtq tambah sbb ada lebihan bijan hari tu)

Cara :
1.Tepung di ayak dan disatukan dengan gula,garam dan mejerin hingga jadi serbuk roti.Ketepikan
2.Blend bahan2 B hingga halus dan masukkan kedalam periok bersama bahan A...gaul rata
3.Masak atas api hingga pekat
4,Tuang dlm loyang yg telah disapu majerin dasar,keliling dan letak daun pisang sapu juga majerin diatasnya.
5.Bakar selama sejam atau lebih hingga perang.
6.Sejukkan dulu baru potong.

Monday, August 1, 2011

Kuih Bom Labu


Apakan daya labu masih banyak....ada lebihan inti buat kuih koci labu...gunakan untuk buat kuih bom pulak...

500gm labu dikukus dan lenyek...
3/4caw tepung gandum
1/4caw tepung ubi
sikit garam

inti dan bijan secukupnya

Gaul rata semua bahan hingga jadi doh yg lembut.Sccop adunan sebanyak 1tbsp...bulatkan dan leperkan...isikan inti sebanyak 1tsp...bulatkan semula...gaulkan dengan bijan dan goreng dlm minyak panas...

Peringatan untuk mtq:
Scoop adunan 1tbsp
Scoop inti 1tsp

supaya saiz sentiasa sama...

Kuih koci labu


Jumaat lepas kak Hjh Sumiati dari Meru datang hantar labu,peria,pucuk ubi,pisang daun pisang...terima kasih kak...kalau ada hantar lagi....selalunya buat bingka labu hari tu mtq buat kuih koci labu...sbb teringat semasa kenduri angah mak mertua anak buah bawak kuih koci ni...cuma mtq tak kukus...jd daun dia nampak cantik dan segar....
200gm labu
200gm tepung pulut
sikit garam..

Cara :
mtq kupas labu dan kukus...lepas tu timbang dan lecek...berapa beratnya ...samalah dgn berat tepung..masuk garam dan tambah tepung sikit2...Scoop adunan guna 1tbsp(doh jadi sama size)isi inti (scoop 1tsp..buat awal2)dan bulat2kan.Masukkan kedalam air mendidih..dah timbul angkat.Layurkan daun pisang potong 5 inx5in..letak dadih dan letak adunan labu tadi lipat...

Dadih :

3caw santan pekat
2sb tepung beras
sikit garam

Cara :

Masak hingga mendidih dan agak pekat

Inti :

1biji kelapa parut putih
1 1/2 caw gula merah
1/2caw gula pasir
1/2 caw kacang hijau

Daun pisang secukupnya...



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...