Galery mt

Galery mt

Wednesday, November 20, 2013

Koleh Kacang Mt

Dulu2 bila beli kuih ni..dalam hati macam mana lah nak buat....kuih kegemaran sekeluarga...bila dah pandai buat....emmmm semua dah muak...dah tak heran dah....kata mereka....tak apalah mt kongsi resipi ni manatahu satu hari anak cucu nak buat.....teramat senang..cuma nak kena  mengacau mcm dodol...mt tak pernah kacau dodol tapi pernah tengok orang kacau dodol....begitulah lebih kurang....

Sediakan Tahi Minyak :

1 biji kelapa yg di parut...ambil santan pekat (jgn beli santan pekat dlm kotak atau dlm bungkus pelatik)
1/8 garam halus

- Masukkan santan dan garam dlm kuali..masak sampai jadi tahi minyak..tapis ketepikan dahulu tahi minyak dan minyak kelapa tu.

Bahan A:

500gm gula merah
100 gm gula castor
375ml air
2 helai daun pandan

- Masak kesemua bahan hingga mendidih,tapis ke dalam bekas jadikan jumlahnya sebanyak 625ml (kalau kurang tambah air) ketepikan

Bahan B :

375gm tepung kacang hijau
11/4 st garam
500 ml santan pekat
1630 ml air

- Kacau rata bahan B tapiskan kedalam kuali dan masukkan bahan A yg telah di tapis tadi.Kacau rata
-Masak dengan api sederhana hingga pekat
- Bila hampir pekat,,masukkan minyak dari santan kelapa tadi kacau rata.
- Masukkan kedalam loyang dan taburkan tahi minyak rata2 dan tekan2 sedikit..

Saturday, November 9, 2013

Roti Canai




Ini antara resipi roti canai yg mt suke buat...senang aje kalau kita rajin....jommm ke dapor...Sebahagian gambar mt ambil dari kenalan mt Suri yg telah mencuba resipi ni....dia juga berniaga segala macam frozen food...kalau nak tempah hubungi beliau di talian 0123052516....
Bahan:

A) 1 kg tepung gandum
      60gm minyak sapi

B) 60gm susu pekat manis
     1tsp gula
     1tsp garam
     500ml - 550ml air

Cara :
1.Satukan semua bahan B.
2.Satukan bahan A masukkan kedalam mangkok adunan.Masukkan B sedikit demi sedikit sambil di uli hingga lembut...(mt guna mesin je...lengoh nak mengulinya oii)
3.Tutup ddgn plastik dan perap selama 30 minit.
4.Bulatkan doh sebanyak 50gm..lumur dgn minyal sapi atau majerin. dan perap selama 4 jam
5.Tebar kalau pandai kalau tak pandai penyek2 dlm dulang besar dan tarik tarik....dan bakar.

Nota :

Untuk garing boleh tambahkan 1 tbsp horlicks
Untuk froozen nak simpan lbh sebulan : Tambah sodium benzote 1kg tepung = 1 % SB..(klu boleh tak payahlah guna SB ni......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...