Galery mt

Galery mt

Friday, January 25, 2013

Sambal Matang Kak Nor

Yang ini pulak di panggil sambal matang..tp yg ini direbus....elok utk yg berdiet....ok Kak Nor mt share resipi ni dgn kawan2 ye....Tempe,tomato,cabai besar,cabai kecil,garam,bawang merah dan bawang putih serta garam direbus dgn sedikit air hingga matang...ni ayat kak Nor...direbus hingga masak kut atau airnya kering..jangan hanggus sudah...

Semua bahan di penyek dlm lesung leper tu...jangan sampai lumat sangat...lesung ni dah terlampau lama agaknya ... dah nak retak sikit tu.....

Ambil tempe dan pecah2kan sedikit.....

 Siap dah.....gambar ni mt ambil semasa menginap di Surabaya...sempat Kak Nor adik pada kak Sri tunjukkan mcm mana nak buat sambal ni....tqvm.

Sambal Terasi Kak Sri

1 biji buah tomato,Cili merah,cili padi,sedikit garam dan sedikit belacan.Digoreng dgn sedikit minyak hingga layu.Toskan minyak dan lenyek dlm lesung leper...wah kena terbang ke Yogyakarta lagi sbb lesung tak beli...menyesal tak sudah....disini ada jual kut...tp klu di Yogja buatan dari batu Gunung Merapi

Gambar yg diambil semasa di Surabaya tempohari dilenyek/dipecah2kan oleh pembantu rumah Kak Sri.


Mak Yah sempat beli..pun menyesal juga rasanya...sebab dia beli yg kecil.Semasa berhenti beli benda ni di kaki Gunung Merapi Pak Li terlelap didalam kereta....Pak Li kata tak payah beli....mt berdua suruh Jazem pemandu kami berhenti senyap2.....ha ha ha 

Monday, January 7, 2013

Puree

Gaul tepung dgn majerin hingga rata...masukkan air yg dicampur garam sedikit demi sedikit dan uli hingga jadi seketul doh yg tidak melekat
Ambil sedikit doh dan bulat2 kan hingga habis...biarkan sebentar...baru dicanai jgn terlalu nipis dan terlalu tebal....
Goreng dlm minyak yg panas hingga garing...puree ni akan mengelembung...

Makan dengan kari daging atau ayam.....

Bahannya :
4 caw tepung gandum
1sb majerin
300ml air (boleh ganti fresh milk)
1/2 st garam

Caranya seperti gambar diatas....

Friday, January 4, 2013

Kuih Lopes

 Buat tengahari semalam...Alhamdullilah..secara kebetulan SIL datang...dapat tapau....dpt bagi sikit kat FD yg suka makan kuih buatan mt dan bila petang semua balik dri pejabat emmm makan habis licin licau...along suka makan kan...mt bagi resipi kat sini..lain kali buat sendiri...senang aje...

2 caw pulut..cuci dan rendam dua jam dan toskan
2 caw santan cair
1/2 caw air daun pandan
1/2 st garam
1/2 st air kapur
pewarna hijau

Cara : Gaul semua bahan dan kukus hingga masak.Mt masukkan pulut dlm measuring cup..tekan2 biar padat dan keluarkan.Ada juga masukkan dlm plastik dan gulung ketat2 dan potong.

Air gula :

4buku gula melaka
5sb gula pasir
daun pandan
masak hingga mendidih dan pekat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...