Galery mt

Galery mt

Thursday, August 29, 2013

Apam Comel...


Dah lama buat apam ni..tapi terlupa nak upload dalam blog....resipi yg sangat mudah...tp kalau malas yg mudah pun jadi susah kan?
Bahan :

2 caw gula kastor
2 caw tepung superfine atau tepung kek
2 caw telor
1tsp vanilla esen
1/2tbsp ovalatte
Cara :
1.Pukul telor hingga kembang
2.Masukkan gula,ovalatte dan tepung
3.Masukkan esen vanilla atau perisa rose sambil di pukul lagi
4.Bahagi adunan beberapa warna 
5.Masukkan/pam kedalam acuan lompang yg di lapikkakn dgn papercup dan kukus dgn apai yg kuat selama 10minit.

Nota : Adunan boleh juga di masukkan semua kedalam mixer dan putar hingga gebu..
           Boleh juga di letak filling strawbwrry/blueberry/coklat atau apa saja tg di sukai...

Thursday, August 15, 2013

Pasembor Versi Dilla Mos


Dah cuba buat sblm ni tp kurang umpphh...raya k4 yg lepas mt minta adik mt buatkan dan mt tlg sukat agar senang dan mudah anak2 atau sesiapa saja yg nak cuba buat....mula2 kita sediakan cucur tepung dulu..

500gm tepung gandum
1/3 caw gula pasir
1 tsp yeast kering mauripan
1 tbsp majerin
1 tsp garam
1biji telor
500ml air suam

Satukan semua bahan cucur tepung,masukkan air suam gaul rata dan perap hingga naik baru digoreng..hingga garing diluar...mcm goreng jemput2 pisang....

 

 Tumis bawang putih dgn minyak hingga garing dan wangi 
 Masukkan cili kisar...masak hingga garing

 Masukkan kacang tanah dan gaul rata
 Ia akan jadi seperti ini...agak kering...masukkan air asam jawa..
 Asam jawa tak sempat sukat..ada tetamu dtg beraya..masuk kedapur...tengok2 Dilla dah bancuh dgn air...Asam jawa ni bukan nak jd kuah tu masam tp nak balance kan rasa...so klu takut masuk sikit dulu..klu rasanytak balance boleh msuk kemudian.....Dilla ooohhh Dilla....
 Masukkan air...
  Masukkan bijan..masak hingga pekat serta rasakan garam dan gula....

Bahan utk kuah Kacang :
200ml minyak masak
15biji bawang putih ditumbuk/dikisar
1 Caw cili kering kisar
1kg kacang tanah dikisar (beli yg dah siap kat kedai)
Air asam jawa
50gm bijan
Air scukupnya
Garam
Gula merah
Gula pasir


Bahan2 lain :
Daun Salad di bersih dan dipotong2
Telor di rebus
Kentang di cuci dan direbus...buang kulit..potong empat dan goreng hingga kekuningan
Tahu di goreng dan di potong2
Cucur tepung di goreng dan di potong2
Timun di potong panjang
Sengkuan di potong panjag.

Sunday, August 4, 2013

Rendang Pucuk Ubi

Malam sebelum gerak ke KT utk mencandat sotong sempat makan nasi dgn rendang pucuk ubi yg di bawa oleh ila dirumah yah di Keramat..sedap pulak...sambal makn sambil tanye resipinya.....hari ini terajin pulak buat....mmg sedap.....

 500gm pucuk ubi (tadi mt beli 3 ikat buang tangkai ambil daun je..bersihkan dan tos)
2biji kelapa ambil santan
5 btg serai di ketuk2
Asam keping

Bahan Kisar :
20biji bawang merah
segenggam cili padi (nak pedas tambah lg)
segenggam ikan bilis
sedikit kunyit hidup

Cara :
Masukkan bahan kisar kedalam kuali,masukkan santan,serai dan asam keping.
Masak hingga mendidih dan masukkan pucuk ubi (pucuk ubi tu tak perlu di celur)
Kuah akan cair semula bila masuk pucuk ubi...masak hingga kering rasakan garam dan gula...

Note : tak perlu kerisik....sbb dulu  mt pun ingat kena letak kerisik....

Thursday, August 1, 2013

Sup Tulang Johor by Nas...

Hari ni terpandang posting anak saudara at Major MSS yg keluarga panggil dia Nas....baca bahan2 yg digunakan macam sedap aje...so Nas mt share ye resipi yg mudah ni.....kita sekeluarga kan suka makan sop..klu bekumpul di kampung..soplah hidangannya....tak ada daging ayam di reban selalu jadi mangsa.....

1/2 kilo tulang
1sk lada hitam
3cm halia
4biji bawang merah
4biji bawang putih
3 sb rempah sup adabi
Rempah penumis 3 beradik
Daun sadri dan daun bawang
Kentang
Air

Cara :
1Rebus tulang bersama iar dan sudu (sudu logam ni petua org2 tua agar daging cepat empok...)
2.Bila hampir empok masukkan garam
3.Tumbuk halus halia,bawang merah dan bawang putih...panaskan minyak masukkan rempah 3 beradik dan bahan tumbuk...tumis ingga wangi dan masukkan kedalam rebusan daging tadi.
4.Nak pekat masukkan rempah sop adabi..
5..Akhir sekali masukkan kentang...apabila sudah empak rasakan garam dah cukup atau tidak...
6.Siap dah,,,taburkan daun bawang dan sadri serta bawang goreng....

Note : Sup tulang adalah kegemaran at...campur taugeh..dimakan dgn sambal kicap bersama tempe dan tauhu goreng.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...