Galery mt

Galery mt

Thursday, November 15, 2012

Puding Sago




1 caw sago biji
1 liter air
20gm serbok agar-agar
2 caw gula
3 helai daun pandan
1 tin susu cair
200ml santan pekat
Pewarna
secubit garam



Mee Bandung DM....

Balik BP baru2 ni adik mt buat mee bandung...mt tolong ambil gambar....bukan puji kerana adik yg masak..tp mee bandung hasil masakannya mmg sedap.....jom kita kongsi resipi yg sgt mudah dan sedap ni...

Bahan :
Mee Kuning cuci dan toskan
Sawi
Telor
Tahu di goreng dan di potong
Tomato 

Daun saderi dan daun bawang
Bawang Goreng
Cili hijau jeruk

Air rebusan daging/tulang
Bawang putih dan bawang merah di kisar
2 caw udang kering di rendam cuci dan kisar
21/2 caw kacang tanah yg telah di sangai dan kisar
11/2 caw cili kisar
2in lengkuas di ketuk
Sotong/udang/fish ball
minyak masak
garam dan gula
4sd makan tepung jagung
 
Cara :ar
1.Panaskan minyak,tumis bawang putih, bawang merah kisar dan lengkuas hingga wangi.
2.Masukkan udang kering  kacau sebentar
3.Masukkan cili kering..kacau hingga terbit minyak,masukkan kacang tanah kalau agak kering masukkan sedikit air rebusan tulang..kacau sebentar.
4.Masukkan sotong dan udang..kacau sebentar
5.Masukkan air rebusan tulang masak sampai mendidih dan masukkan tepung jagung yg telah dilarutkan dgn air rebusan.
6.Rasakan garam dan gula.

Nota: Apabila nak makan ambil periok kecil yg lain...masukkan sedikit kuah mee bandung..didihkan sekejap atas api..masukkan mee..sawi dan telor dan tomataHidangkan dlm mangkok/pinggan..tambah isi sotong/udang...taburkan tahu goreng..daun sop dan bawang beserta bawang goreng....




Wednesday, October 3, 2012

Apam Beras


Resipi dari myresipi.com...dah banyak kali buat...at punya kegemaran.Q yg tolong bancuh...siap ambilkan pewarna...lama dia tunggu adunan tu naik..sebab nak letak pewarna...akhirnya tertido....penatlah nak menjawab nanti bila dia bangun tengok apam dah siap....
Bahan :

2caw nasi
2caw tepung gandum
2caw tepung beras
1caw brown sugar
3/4caw gula (boleh kurangkan sikit bgi yg tak suka manis)
2 1/2caw air
1sk yeast

kelapa parut putih dikukus dan dimasukkan sedikit garam

Cara :

1.Blend nasi dgn air hingga hancur,masukkan brown sugar dan gula..kisar lagi.Ketepikan
2.Satukan yeast dan semua tepung...gaul rata.
3.Masukkan adunan kisar kedalamnya.Gaul rata sekali lagi
4.Perap adunan selama 3jam iaitu adunan akan menjadi tiga kali ganda.
5.Masukkan pewarna ikut kesukaan dan masukkan kedalam acuan yg tlh disapu sikt minyak
6.Kukus selama 15minit dgn api yg kuat,

Nota :

45 biji dgn satu adunan (acuan lompang saiz kecil)

Wednesday, September 26, 2012

Sweet Bun dgn Mexican Bread Topping









Sebelum ni ada posting resipi sweet bun (straight dough)....ini salah satu resipi yg seakan sama yg menghasilkan roti yg lembut..gebu dan lemak juga...caranya sama saja... mt masukkan sekali lagi resepinya dgn mexican topping bread...
Bahan :
600gm tepung roti/high protien
300ml fresh milk sejuk (mt guna full cream milk)
75gm castor sugar
1biji telor gred A
1 1/2st instant yeast
1/4 tsp garam
25gm butter
25gm shortening
9gm soft pro (mt guna 5gm bread softner/5gm bread improver)

Cara :
1.Masukkan tepung yg diayak kedalam mixer kecual butter dan shortening.Pukul perlahan sebentar dan kuatkan speed...selepas 10 mint masukkan butter dan shortening.Pukul selama 30 min - 45min.
2.Masukkan doh kedalam bekas yg bertutup dan rehatkan sebentar didalam peti ais selama 15min.
3.Keluarkan doh dan tumbuk2 doh utuk mengeluarkan angin.Timbang setiap doh seberat 40gm.
4.Letakkan doh didalam loyang dan biarkan selama lebh kurang 11/2jam.
5.Sapukan egg wash dan pamkan topping keatasnya.
6.Bakar didlm oven yg telah dipanaskan selama 13min pada suhu 200C (bergantung pada jenis oven)

Mexican Bread Topping :
70gm icing sugar
120gm majerin
130gm tepung gandum
2 biji telor
1tsp instant coffee/nescafe
1/2tsp air panas
1/4tsp coffee flavor

Cara :
1.Pukul majerin dan gula hingga kembang.Masukkan telor dan pukul lagi
2.Larutkan nescafe dgn air panas dan masukkan kedalam adunan.
3.Gaul sebati dan masukkan kedlm piping bag.

Egg Wash :
1bji telor + 1/2tbsp fresh milk..kacau sebati

Note :
40gm doh  menghasilkan lbh kurang 26 bji bun.

Monday, September 24, 2012

Wajik Kasirat atau Rasi'an

Mt mmg suke dgn kuih lama ni....rasa lemak..manis dan rasa berbiji2 tu...Ada jual di RnR bila balik ke BP  tapi rasa,texture dan rupanya tidak menepati citarasa mt.Ini kali ke 4 mt cuba...yg pertama resipi yg mengunakan kerisik. pun sedap gak.Alhamdullilah semasa cuti hariraya yg lalu mt dapat resipi ni dari Mak Uda adik kepada arwah MIL...Resipi dari Mak Uda ni mt telah cuba buat sebanyak tiga kali...Yang pertama ok...tukang rasanya Kak Chon dan separuh dia bawa balik.Yang kedua tersilap gula melaka dan terlembik..tiada rasa berbiji tu sbb mak tok terendam beras pulut...sbb suka..mt sangup buat berkali2 sampai jadi dan puas hati...Terima kasih pada Mak Uda dan Intan...semuga resipi lama ni tak hilang ditelan masa...mt kongsi kat sini....

Bahan :
500gm beras pulut (1 kati resipi asal)
500gm gula melaka (1 kati)
1/2 caw gula pair (sedikit gula pasir)
Santan dari 4 biji kelapa
Sedikit kapur sirih

Cara :
1.Beras pulut di cuci dan toskan
2.Gaul beras pulut dgn sedikit kapur dan jemur
3.Apabila kering, sangai dlm kuali hingga kekeuningan...dan di tumbukkasar.
4.Ayak beras pulut yg di tumbak tadi...yg halus disimpan utkjadikan "bedak"...
5.Masak gula melakadan santa hingga gula hacur dan tapis.
6.Masak lagi hingga mendidih dan pekat..masukkan beras pulut dan kacau hingga pekat.
7.Apabila sudah pekat tuang dlm loyang dan rataka...taburkan "bedak" ratakan
8Apabila sejuk baru di potong.

Thursday, September 20, 2012

Sweet Bun dgn Milk Filling




Sudah lama tak buat roti....dah beberapa kali tertangguh....payah betul jika penyakit "M" dah mula menyerang....lawan..lawan...mt bimbang bila dah lama tak buat..nanti lupa pulak.....
Macam2 versi resipi buat roti ni....hasil rotinya..ada yg lembut gebu..ada yg sedang2...ada yang agak keras sikit...terpulang pada selera masing2....
hari ni mt kongsi salah satu resipi roti.. dgn filling susu....tanpa filling pun sedap....

Sweet Bun (Straight Dough) :
Bahan :
500gm tepung roti/high protien flour
10gm yis segera
60gm gula castor
1/2tbsp bread softener
1/2tbsp bread improver( atau boleh gantikan kedua2 ni dgn 10gm soft pro)
1biji telor
50ml fresh milk
200ml air sejuk dari peti ais
1tsp garam
30gm shortening
30gm  butter

Cara :
1. Masukkan semua bahan2 diatas di dalam mixer kecuali shortening dan butter.Pukul dgn kelajuan tinggi.
2.Masukkan shortening dan butter...pukul lagi selama 30 min ke 45 min sehingga doh apabila di tarik seperti elastik.
3.Masukkan doh dlm bekas bertutup dan rehatkan dlam peti ais selama 15min.
4.Keluarkan doh..tumbuk doh untuk keluarkan angin..dan bahagikan doh seberat 30/40/50 gm setiap satu...yg dlm gambar seberat 50gm...
5.Masukkan filling dan biar dlm 1 1/2 jam (roti akan naik dan mengembang)
6.Sapukan egg wasah dan bakar pada suhu 200C selama 12 minit..bergantung pada jenis oven

Egg Wash :
1biji telor dicampurkan kedalamnya 1/2tbsp fresh milk dikacau rata.

Milk Filling :

100gm milk powder
80gm gula icing
secubit garam
1biji telor
50gm butter

Cara :

1.Campurkan semua bahan dan kacau rata.
2.simpan dlm peti ais sebelum digunakan.

Sunday, September 9, 2012

Mee Bandung

Raya2 pun sempat belajar buat mee bandung dgn Ucu Ani....
Bahan:

1 caw cili kisar
1 caw udang kering yg telah di kisar
5 ulas bawang merah di tumbuk halus
3 ulas bawang putih di tumbuk
1 caw kacang tanh yg telah di kisar
seikat sawi
sedikit udang/sotong
air rebusan daging/udang
telor
garam

Cara:

1. Panaskan minyak...tumis bawang putih dan bawang merah hingga wangi,masukkan cili kisar  tumis lagi dan masukkan kacang tanah...tumis sebentar.
2.Masukkan air rebusan..masak hingga mendidih,rasa garam
3.Masukkan telor..mee dan sawi.
4.Jika suka pedas boleh tambah cili.

Apam Dewa Versi Polkadot


Bahan :

2 caw gula castor
2 caw tepung superfine/tepung kek
2 caw telor
1 tsp vanilla essence
1/2 tbsp ovallette

Cara :

1.Pukul telor hingga kembang,masukkan gula,ovallete dan tepung 
2.Masukkan vanilladan pukul lagi
3.Bahagikan adunan kepada beberapa warna yang di sukai
4.Masukkan kedalam acuan lompang yang di lampik dengan paper cup
5.Kukus selama 10 minit dengan api yg kuat.

Sunday, August 12, 2012

Koleh Kacang...

Senang saja nak buat....jom cuba..

Bahan :

(A) 400gm gula merah
       100gm gula pasir
       300ml air
       1 helai daun pandan

masak jadikan 500ml dan tapis

(B) 300gm tepung kacang hijau FK
      1tsp garam
      400ml santan pekat
      1300ml air

(C) 300ml santan pekat
      1/8tsp garam

Masak dgn api sederhana hingga menjadi tahi minyak.Minyak lebihan digunakan utk kuih.

Cara :

1.Satukan B,kacau rata dan tapis kedalam kuali dan masukkan A.
2.Kacau atas api sederhana hingga pekat dan masukkan lebihan minyak dari C.
3.Kacau hingga pekat dan tuangkan kedalam loyang dan taburkan tahi minyak ketika masih panas.
4.Pastikan kuih sudah betul2 sejuk baru di potong.

Friday, August 10, 2012

Ayam Masak Merah


Macam2 versi ayam masak merah ni....mt masak ikut apa je bahan yg ada kat dapor dan maaf ye anak2..tak sukat main campak2 aje...

1 ekor ayam di potong kecil..dibersihkan dan cuci
Cili kering kisar
Bawang Merah
Bawang putih
Sedikit lengkuas
2batang serai
sedikit halia
(semua bahan di kisar halus)
Tomato sos
Garam
Gula

Cara :
1.Ayam dilumr dgn serbuk kunyit dan garam.Biarkan sebentar dan di goreng.Ketepikan
2.Tumis bawang merah dan bawang putih..bila dah wangi masukkan cili,serai,halia,lengkuas bila dah garing masukkan tomato sos.
4.akhir sekali masukkan ayam.Rasa garam dan gula.

Nasi Arab

Anak2 dan cucu sangat suke nasi arab ni...sebab dia tak muak jika dibandingkan dgn nasi beriani....kdg2 mt gantikan udang pun sedap....jom kita tengok resipinya....

Sumber : Kak Liza

1kg beras basmathi..basoh dan toskan
1.6 liter air
500gm ayam dipotong kecil di cuci dan toskan
1 tin kecil kacang peas
1 caw kismis
3biji cili merah
3 biji cili hijau (mt guna semua cili hijau)
seikit daun sadri dan daun ketumbar di hiris
3sb minyak masak
5sb minyak sapi
2sb serbuk jintan manis
1sb serbuk jintan putih (bancuh keduanya dgn air utk jadikan pes)
sedikit bawang goreng
gula
garam

Bahan Tumis :
5ulas bawang merah
3ulas bawang putih
1biji bawang besar
3in halia
(kesemuanya di hiris halus)
2in kulit kayu manis
3kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
3 biji pelaga
2 sk jintan manis'
1 sk jintan putih

Cara :
1.Panaskan minyak masak dam minyak sapi.Tumiskan bahan tumis hingga wangi
2.Masukkan pes jintan kacau rata.Masukkan ayam..kacau sebentar keudian masukkan cili air rasa garam dan gula.
3.Tutup periok biarkan mendidih.Apabilamendidih masukkan beras kacau rata sikit.Tutup periok biar dia masak .
$.Apabila masak masukkan kacang peas..kismis dan daun sadri dan ketumabar.
6.Hiaskan dgn bawang goreng apabila di hidangkan.


Monday, August 6, 2012

Suji Delight...

Dalam masa seminggu dua kali buat kuih ni...pertama kali buat untuk kawan mt Kak Chon,Annie dan Hj NA..dah habis anak2 minta buatkan lagi....mcm biasa buat pertama kali bukan makan sangat..bila buat kali kedua baru betul2 makan...waaa mmg sedap......tp maaf ye Brother RSR..mt tukar nama...

Sumber : RSR...

1 bungkus tepung suji
1 tin susu cair
300gm gula pasir
1st garam
1350ml air
sedikit air mawar
2sb minyak sapi

Gajus/Badam/Kismis/Ceri di goreng dgn minyak sapi

Cara :
1.Masukkan semua bahan kedalam periok kecuali api hinyak sapi..Kacau atas api hingga pekat mcm buat bubur som som.
2.Apabila pekat masukkan dua sudu minyak sapi,air mawar dan kacau rata.
3.Masukkan sebahagian kismis dan sebahagian badam dan gajus yg di tumbuk kasar.
4.Masukkan kedlam bekas dan susun gajus/badam/kismis dan ceri ikut kesukaan.

Sunday, August 5, 2012

Puding Laichi


Ibu kakak masuk hospital dah beberapa hari....mt buat puding ni nak ceriakan hatinya sbb dia suka bila buat kuih masukkan pewarna....magic katanya tp masa nak masukkan pewarna dan kedalam acuan dia tertidur pulak...alahai cucu mt....

5tsp serbuk agar-agar
1 liter full cream milk
130gm gula pasir
1/2 tin air buah laichi

Cara :
Masak semua bahan2 diatas hingga mendidih.Aturkan buah2 laichi didalam loyang yg telah dibasahkan dahulu.Tuag adunan keatasnya.Biarkan sejuk.

Thursday, August 2, 2012

Kuih Bom...

Semalam ada inti lebih buat tepung gomak...sayang pulak nak di buang...tengok2 bahan2 kat dapor cukup untuk buat kuih bom.....jommmm

1 1/2 caw tepung pulut
1/2 caw tepung beras
2sb gula dimasak bersama 1 caw air

Cara :
1.Masak gula dgn air biar gula hancur matikan api..gunakan waktu airgula ni suam2...
2.Satukan tepung2..kacau rata..masukkan air sikit2 sambil di uli hingga jadi doh yg lembut.
3.Ambil sedikit doh bulatkan dan leperkan..isikan inti dan bulatkan semula.
4Golekkan diatas bijan dan goreng dgn api sederhana hingga kekukuningan,

Wednesday, August 1, 2012

Tepung Gormak....

Bila ada seorang kawan mt kata sedap....terasa pulak nak buat...bukan tak pernah makan..tp tak perasan pulak rasanya sedap ke tidak...jd pagi2 lagi mt dah rebus kacang hijau dan di campur kelapa untuk buat inti...senang saja resipinya..mcm2 versi dlm internet...ikut ajelah mane yg sesuai dgn selera...ni resipi yg mt buat...mmg sedap! ...intinya agak banyak...so next time klu buat kena  kurangkan bahan inti nya.....

Bahan inti :
200gm kacang hijau di rebus hingga betul2 empuk
1/2 biji kelapa parut putih
250gm gula merah
150gm gula pasir
1caw air
Daun pandan
secubit garam

Bahan Doh :
200gm tepung pulut
secukup air
sedikit garam

(dapat dlm 16 keping tepung gomak)

Cara :

.1.Rebus kacang hijau hingga empok dan kembang.
2.Masak gula merah,gula pasir hingga hancur dan tapiskan kedlm kacang rebus yg dah empuk tadi
3.Masukkan kelapa dan daun pandan serta garam.masak hingga kering
4.Bila hampir kering taburkan 1sb tepung gandum dan gaul rata dan sejukkan.
5.Bulat2kan inti dan ketepikan atau disimpan dulu dlm peti sejuk.

Doh :
1.Satukan air sedikit2 kedalam tepung pulut hingga menjadi doh.
2.Scoop doh dan bulatkan...leperkan  dan masukkan inti.Leperkan semula
3.Masukkan kedlm air mendidih..apabila timbul angkat,toskan dan gaul kedlm serbuk kacang hijau.

Wednesday, July 25, 2012

Puding Caramel

Siakap Tiga Rasa


Selain siakap kukus..yg ini juga kesukaan kami sekeluarga....masak dua ekor habis licin licau....jom anak2..senang je....mt selalu pesan main campak2 je....InsyaAllah jadi....

1 ekor ikan Siakap dilumur dgn sikit garam,kunyit dan tepung jagung.Goreng dan ketepikan
Sedikit halia cincang halus
2biji bawang putih di cincang halus
1biji bawang besar potong dadu
6 biji cili padi di potong2
1 biji tomato di buang biji dan potong dadu
Sedikit nenas dipotong dadu (nenas dlm tin pun boleh)
2helai daun limau purut di hiris
2sb cili kering kisar
5 sb tomato sos
5sb cili sos
2 sb sos plum
daun ketumbar utk hiasan
air jika perlu

Cara :
1.Tumis bawang putih dan halia.Masukkan cili kisar masak hingga garing.masukkan cili padi,bawang dadu.Masak sekejap.
2.Masukkan semua sos,apabila mendidih masukkan tomato masak hingga mendidih
3.Rasakan garam padamkan api dan curahkab atas ikan dan tabur daun ketumbar

Sunday, July 22, 2012

Tulang Rusuk masak lemak cili padi...

Masakam kegemaran anak2 mt....mereka pun dah pandai masak menu ni....jom kongsi resipi style mak tok ni...
1 kilo tulang yg ada isi cuci dan bersihkan
Santan pekat dari 1 biji kelapa
Cili padi..suka pedas letak banyak
2 ulas baw putih
4 ulas baw merah
1 in kunyit
Sedikit belacan
1 helai daun kunyit
2btg serai di ketuk
1 asam keping
Rebung
Cara ;
1.Blend cili padi,belacan,bawang merah & putih,kunyit dan revung.Masukkan kedalam periok yg berisi tulang/daging 
2.Masukkan serai,asam keping dan tuang air hingga menutupi tulang...masak hingga mendidih dan air tinggal 1/4 bahagian.
3.Masukkan santan pekat dan daun kunyit.Masak hingga mendidih dan rasa garam.

Bingka Pisang

Jalan2 tengok resipi..nampak resipi ni....ingin rasan majerin/mentegaya nak mencuba....resipi dari Kak Fida...

2caw pisang lenyek
1/2 caw gula merah
2 biji telor
100ml santan pekat
sikit garam
esen vanilla/esen pisang
1sb majerin/mentega
1 - 11/2 caw tepung gandum
2 biji pisang di potong dadu utk dicampurkan kedalam adunan

Cara : 
1.Satukan pisnag lenyek,gula merah,telor,santan dan garam.Masukkan tepung dan gaul rata.
2.Masukkan pisang yg di potong dadu dan gaul rata.
3.Lanserkan loyang dgn majerin.Panaskan sekejap dlm oven.
4.Tuangkan adunan kedlm loyang dan tabur bijan jika suka.Bakar selama 30 minit

Puding Raja

Akhirnya dpt juga mencuba puding yg amat sedap ni....didalamnya ada pisang..jala mas..prune..buah cocktail..kismis dan gajus....resipi mt ambil kat sini myresipi.com
Jala mas yg tak berapa menjadi...klu bukan kerana Puding Raja..pasti mt tak buat jala mas ni....

Saturday, July 21, 2012

Kari Ikan Kering


Hari ni 21/7/2012@Sabtu bersamaan 1Ramadhan 1433H....mt kongsi resepi kari ikan kering...

Beberapa kerat ikan kering kurau di rendam seketika dan toskan
2ulas bawang putih di hiris
3 ulas bawang merah dihiris
5helai daun kari
1sb cili kisar
1/2 in halia *
3ulas bawang putih *
4 ulas bawang merah *
2sb kerisik
5sb rempah kari ikan (mt campur separuh2 barand babas dan adabi) masukkan sikit air jadikan pes
1caw air asam jawa
Air secukupnya
Garam dan gula
minyak utk menumis

Carrot,Kentang,Terung di potong,Kacang Panjang dan Tomato di belah empat

Cara :

1.Tumis bahan yg di hiris..masukkan daun kari...dah wangi masukkan bahan2 kisar serta cili...masak sebentar
2.Masukkan pes kari..masak sekejap...dan masukkan kerisik...kacau rata masukkan ikan dan air asam....tambah air secukupnya
3.Apabila mendidih masukkan sayur sayuran...rasa garam dan gula sedikit.

Friday, July 20, 2012

Talam Tiga Rasa

a
Bukan ikan je boleh masak tiga rasa....talam pun ada tiga rasa....ada rasa coklat...lemak santan dan rasa rose...lembut dan kenyal.....resipi dari siapa lagi kalau bukan Chef Asma....
Bahan=bahan :

(A)
375gm gula
650ml santan pekat
475ml air
1/2st garam
2 helai daun pandan

(B)
650ml air

(C)
150gm tepung gandum
150gm tepung beras
150gm tepung ubirasa
Cara :

1.Masak semua bahan (A) hingga mendidih dan masukkan bahan (B) biar sejuk.
2.Satukan semua bahan (C) dan masukkan No 1 kedalamnya,kacau rata dan tapis
3.Bahagikan kpd 3 bahagian...
  a.Biarkan warna asal 
  b.Tambahkan warna merah dan 1tsp perisa rose
  c. Tambahkan 1/4 tsp coklat emulco
4.Setiap bahagian pula di bahagi 3 dan kukus selapis2 selama 5minit berselang seli hingga habis
5.Lapisan akhir kukus selama 25minit.

Lompang Warna Warni

Minggu ni entah berapa kali buat kuih lompang...semua suka...laju je sebiji2 masuk ke mulut...warna pun boleh pilih ikut kesukaan...bahan yg di gunakan simple je tp rasanya mmg sedap....resipi dari Chef Asma....
Bahan-bahan :

(A)
120gm tepung beras
1 sb tepung jagung
250 ml air
sedikit kapur sirih

(B)
130gm gula castor
250ml air
sedikit daun pandan

(C)pewarna kesukaan

Cara :

1.Satukan semua bahan (A) dan kacau rata.
2.Masak semua bahan (B) hingga mendidih dan tuangkan kedlm bahan (A),kacau rata dan tapis
3.Masukkan warna kesukaan
4.Kukus dgn api kuat selama 30 minit.
5.Sudah sejuk baru keluarkan kuih dari acuan dan di letak kelapa parut putih yg di campur garam di tengah2nya,

Peringatan mt :

Adunan diatas mendapat lebihkurang 30 biji kuih lompang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...