Galery mt

Galery mt

Friday, December 16, 2016

Kuih Permata Zamrud




Cantik rasa pun sedap manis dan lemak di luar..nak buat yg hijau tu yg malasnya sorang2...nasib buat 1 caw tepung pulut ..dapat anggaran 20 biji....inti kelapa banyak lagi..tengoklah besok jadi pau ke..jadi roti ke atau jadi kuih ketayap...
Inti Kelapa..sama mcm buat kuih ketayap atau kuih koci...

1 biji kelapa parut putih
Gula Melaka ikut suka manisnya
Daun Pandan di simpul
Air secukupnya
Masak hingga pekat dah pekat taburkan sedikit tpg gandum gaul rata dan matikan api

Adunan hijau..

1caw tepung pulut
Air daun pandan
sedikit pewarna hijau

Gaul dgn air sikit2 hingga jadi doh...mt timbang 10gm dan masukkan inti
Tuang adunan putih kedalam acuan lompang yg telah disapu minyak dan letak adunan hijau.Kukus selama 10 minit

Adunan Putih..

2 caw santan
1/2 caw tepung beras
2sm tpg jagung
2sm tpg gandum
garam
Satukan semua bahan dan tapis kedalam periok.Masak hingga naik wap.Matikan api


Sunday, December 11, 2016

Keria Sira Gula Melaka


 Resipi dari Azlina Ina...gebu mcm donat.. garing di luar.jomm try...

1/2 kg keledek putih direbus dgn sedikit garam hingga empok
Tosksn airnya..semasa masih panas..lenyek.guna pelenyek..klu tak ada ..sah tak pernah buat cekodok pisang atau tak pernah masak kat rumah...dapor buat hiasan mcm dlm majalah...jgn mare..selingan jap....
buang urat2 keledek tu jika ada
Sejukkan

1caw tepung gandum
2 st bsking powder
1sb tepung beras
1/4 caw tpg gandum digunakan semasa membentuk keria (mt tak guna)
1sk gula halus (mt tak letak)

Ayak bersama tpg beras...tpg gandum dan baking powder..
Gaul rata bersama keledek
Bentukkan keria..mt guna setiap keria seberat 35 gm..
Goreng hingga garing

Bahan Sira..

Seketul gula melaka dihiris
2sm gula pasir
1/2 caw air

Masak hingga pekat dan masukkan keria..gaul rata

Goreng keria dgn api sederhana..klu minyak terlampau panas..keria akn mengerutu...

Wednesday, December 7, 2016

Serimuka Pandan



Kuih ni sangat femes...tak jemu....rasa lemak..rasa manis dan wangi pendannya ummmpp..Mt buat separuh adunan dgn loyang saiz 7 in x 7in di lapik plastik....

Bahan :

250gm beras pulut..cuci tos kan (ada yg rendam 4 jam..mt x rendam..sebab suka makan ada rasa pulut dan x mampat pulutnya mcm nasi impit)
150ml santan pekat
150ml air
1st garam

Gaul rata semua bahan diatas dan kukus hingga pulut masak.matikan api..gaul rata sekali lagi dan mampatkan ke dlm loyang yg telah di lapik plastik.Tuang adunan lapisan atas dan kukus selama 30min

Lapisan atas :

125gm gula halus
50gm tepung kastard
1sm tepung gandum
2biji telor gred B
200ml air daun pandan
200ml santan pekat
1/4st garam
pewarna jika perlu (mt tak letak)

Satukan semua bahan..gaul rata dan tapis kedalam periok.
Masak hingga naik wap dan tuang atas pulut
Kukus selama 30 minit


Sunday, December 4, 2016

Kuih Nona Manis Pandan (resipi yg mt selalu buat)


Resipi di bawah ni menghasilkan 80 ketul kiuh......

Bahan A...
80gm tpg gandum
350ml santan pekat..mt guna santan kotak je
2st garam halus
500 ml air

Satukan semua bahan di atas..kacau rataa fan tapis kedlm periok.
Masak hingga agak pekat.
Tuang dlm piping bag...mt masukkan dlm bekas plastik cili sos..senang nk picit nanti...ketepikan dulu

Bahan B....

200gm gula kastor
200gm tpg gandum
175 santan pekat
500ml air
3 biji telor..pukul sikit dulu dlm mangkok kecil

Cara..
Satukan semua bahan..gaul rata dan tapis kedalam mangkok..ketepikan dulu

Bahan C...

100gm gula kastor
60gm tepung jagung
175ml santan pekat
300 ml air daun pandan
1tsp garam
1tsp psndan emulco...opptional
1tsp pewarna..kdg2 daun psndan je dah cukup ..klu nk hijau lg..tsmbah sikit pewarna..tak letak pun tak apa..

Satukan semua bahan...gaul rata fan tapis ke dalam periok.
Masak dgn api sederhana hingga berkilat...ada npk buih2 sikit.
Matikan api...madukkan adunan B dan gaul rata hingga buih2 tadi tu hilang

Cara mengukus..
Panaskan kukusan dahulu.Acuan lompang sapu minyak
Tuang adunan hijau 3/4 penuh. 
Picitkan adunan putih di tengah nya hingga adunan naik memenuhi acuan..(masukkan sikit muncung dn picit..pastikan dlm keadaan menegak..klu senget adunan putih x bulat)
Kukus selama 10 min
Dah betul2 sejuk baru keluarkan dari acuan.

NOTE ..
Bahan A jika terlalu pekat nanti bulatan putih tak kembang...x berapa cantik sbb adunan dah pekat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...