Galery mt

Galery mt

Wednesday, November 20, 2013

Koleh Kacang Mt

Dulu2 bila beli kuih ni..dalam hati macam mana lah nak buat....kuih kegemaran sekeluarga...bila dah pandai buat....emmmm semua dah muak...dah tak heran dah....kata mereka....tak apalah mt kongsi resipi ni manatahu satu hari anak cucu nak buat.....teramat senang..cuma nak kena  mengacau mcm dodol...mt tak pernah kacau dodol tapi pernah tengok orang kacau dodol....begitulah lebih kurang....

Sediakan Tahi Minyak :

1 biji kelapa yg di parut...ambil santan pekat (jgn beli santan pekat dlm kotak atau dlm bungkus pelatik)
1/8 garam halus

- Masukkan santan dan garam dlm kuali..masak sampai jadi tahi minyak..tapis ketepikan dahulu tahi minyak dan minyak kelapa tu.

Bahan A:

500gm gula merah
100 gm gula castor
375ml air
2 helai daun pandan

- Masak kesemua bahan hingga mendidih,tapis ke dalam bekas jadikan jumlahnya sebanyak 625ml (kalau kurang tambah air) ketepikan

Bahan B :

375gm tepung kacang hijau
11/4 st garam
500 ml santan pekat
1630 ml air

- Kacau rata bahan B tapiskan kedalam kuali dan masukkan bahan A yg telah di tapis tadi.Kacau rata
-Masak dengan api sederhana hingga pekat
- Bila hampir pekat,,masukkan minyak dari santan kelapa tadi kacau rata.
- Masukkan kedalam loyang dan taburkan tahi minyak rata2 dan tekan2 sedikit..

Saturday, November 9, 2013

Roti Canai




Ini antara resipi roti canai yg mt suke buat...senang aje kalau kita rajin....jommm ke dapor...Sebahagian gambar mt ambil dari kenalan mt Suri yg telah mencuba resipi ni....dia juga berniaga segala macam frozen food...kalau nak tempah hubungi beliau di talian 0123052516....
Bahan:

A) 1 kg tepung gandum
      60gm minyak sapi

B) 60gm susu pekat manis
     1tsp gula
     1tsp garam
     500ml - 550ml air

Cara :
1.Satukan semua bahan B.
2.Satukan bahan A masukkan kedalam mangkok adunan.Masukkan B sedikit demi sedikit sambil di uli hingga lembut...(mt guna mesin je...lengoh nak mengulinya oii)
3.Tutup ddgn plastik dan perap selama 30 minit.
4.Bulatkan doh sebanyak 50gm..lumur dgn minyal sapi atau majerin. dan perap selama 4 jam
5.Tebar kalau pandai kalau tak pandai penyek2 dlm dulang besar dan tarik tarik....dan bakar.

Nota :

Untuk garing boleh tambahkan 1 tbsp horlicks
Untuk froozen nak simpan lbh sebulan : Tambah sodium benzote 1kg tepung = 1 % SB..(klu boleh tak payahlah guna SB ni......

Thursday, August 29, 2013

Apam Comel...


Dah lama buat apam ni..tapi terlupa nak upload dalam blog....resipi yg sangat mudah...tp kalau malas yg mudah pun jadi susah kan?
Bahan :

2 caw gula kastor
2 caw tepung superfine atau tepung kek
2 caw telor
1tsp vanilla esen
1/2tbsp ovalatte
Cara :
1.Pukul telor hingga kembang
2.Masukkan gula,ovalatte dan tepung
3.Masukkan esen vanilla atau perisa rose sambil di pukul lagi
4.Bahagi adunan beberapa warna 
5.Masukkan/pam kedalam acuan lompang yg di lapikkakn dgn papercup dan kukus dgn apai yg kuat selama 10minit.

Nota : Adunan boleh juga di masukkan semua kedalam mixer dan putar hingga gebu..
           Boleh juga di letak filling strawbwrry/blueberry/coklat atau apa saja tg di sukai...

Thursday, August 15, 2013

Pasembor Versi Dilla Mos


Dah cuba buat sblm ni tp kurang umpphh...raya k4 yg lepas mt minta adik mt buatkan dan mt tlg sukat agar senang dan mudah anak2 atau sesiapa saja yg nak cuba buat....mula2 kita sediakan cucur tepung dulu..

500gm tepung gandum
1/3 caw gula pasir
1 tsp yeast kering mauripan
1 tbsp majerin
1 tsp garam
1biji telor
500ml air suam

Satukan semua bahan cucur tepung,masukkan air suam gaul rata dan perap hingga naik baru digoreng..hingga garing diluar...mcm goreng jemput2 pisang....

 

 Tumis bawang putih dgn minyak hingga garing dan wangi 
 Masukkan cili kisar...masak hingga garing

 Masukkan kacang tanah dan gaul rata
 Ia akan jadi seperti ini...agak kering...masukkan air asam jawa..
 Asam jawa tak sempat sukat..ada tetamu dtg beraya..masuk kedapur...tengok2 Dilla dah bancuh dgn air...Asam jawa ni bukan nak jd kuah tu masam tp nak balance kan rasa...so klu takut masuk sikit dulu..klu rasanytak balance boleh msuk kemudian.....Dilla ooohhh Dilla....
 Masukkan air...
  Masukkan bijan..masak hingga pekat serta rasakan garam dan gula....

Bahan utk kuah Kacang :
200ml minyak masak
15biji bawang putih ditumbuk/dikisar
1 Caw cili kering kisar
1kg kacang tanah dikisar (beli yg dah siap kat kedai)
Air asam jawa
50gm bijan
Air scukupnya
Garam
Gula merah
Gula pasir


Bahan2 lain :
Daun Salad di bersih dan dipotong2
Telor di rebus
Kentang di cuci dan direbus...buang kulit..potong empat dan goreng hingga kekuningan
Tahu di goreng dan di potong2
Cucur tepung di goreng dan di potong2
Timun di potong panjang
Sengkuan di potong panjag.

Sunday, August 4, 2013

Rendang Pucuk Ubi

Malam sebelum gerak ke KT utk mencandat sotong sempat makan nasi dgn rendang pucuk ubi yg di bawa oleh ila dirumah yah di Keramat..sedap pulak...sambal makn sambil tanye resipinya.....hari ini terajin pulak buat....mmg sedap.....

 500gm pucuk ubi (tadi mt beli 3 ikat buang tangkai ambil daun je..bersihkan dan tos)
2biji kelapa ambil santan
5 btg serai di ketuk2
Asam keping

Bahan Kisar :
20biji bawang merah
segenggam cili padi (nak pedas tambah lg)
segenggam ikan bilis
sedikit kunyit hidup

Cara :
Masukkan bahan kisar kedalam kuali,masukkan santan,serai dan asam keping.
Masak hingga mendidih dan masukkan pucuk ubi (pucuk ubi tu tak perlu di celur)
Kuah akan cair semula bila masuk pucuk ubi...masak hingga kering rasakan garam dan gula...

Note : tak perlu kerisik....sbb dulu  mt pun ingat kena letak kerisik....

Thursday, August 1, 2013

Sup Tulang Johor by Nas...

Hari ni terpandang posting anak saudara at Major MSS yg keluarga panggil dia Nas....baca bahan2 yg digunakan macam sedap aje...so Nas mt share ye resipi yg mudah ni.....kita sekeluarga kan suka makan sop..klu bekumpul di kampung..soplah hidangannya....tak ada daging ayam di reban selalu jadi mangsa.....

1/2 kilo tulang
1sk lada hitam
3cm halia
4biji bawang merah
4biji bawang putih
3 sb rempah sup adabi
Rempah penumis 3 beradik
Daun sadri dan daun bawang
Kentang
Air

Cara :
1Rebus tulang bersama iar dan sudu (sudu logam ni petua org2 tua agar daging cepat empok...)
2.Bila hampir empok masukkan garam
3.Tumbuk halus halia,bawang merah dan bawang putih...panaskan minyak masukkan rempah 3 beradik dan bahan tumbuk...tumis ingga wangi dan masukkan kedalam rebusan daging tadi.
4.Nak pekat masukkan rempah sop adabi..
5..Akhir sekali masukkan kentang...apabila sudah empak rasakan garam dah cukup atau tidak...
6.Siap dah,,,taburkan daun bawang dan sadri serta bawang goreng....

Note : Sup tulang adalah kegemaran at...campur taugeh..dimakan dgn sambal kicap bersama tempe dan tauhu goreng.

Saturday, July 20, 2013

Bread Butter Pudding & Vanilla Sauce



Mt sekeluarga mmg suka puding ni...senang di sediakan dan sedap dimakan sejuk.....
Bahan A :
10 keping roti atau secukupnya (tengok saiz bekas/mt guna bekas bulat sbb tu aje yg ada dlm dapur ketika tu)
250gm Butter atau secukupnya
250 Raisin atausecukupnya
Cinamon powder secukupnya..

Bahan B:
1 litre fresh milk (mt guna full cream milk)
200gm gula kastor
10biji telor
1tsp esen vanilla

Cara :
1,Sapu bekas dgn butter (mt guna bekas alumunium yg telah siap jual samada bulat atau empat segi)
2.Sapu roti dgn butter potong dan susun dlm bekas(suka hati nak ambil atau buang kulit roti)
3.Setiap lapisan tabur raisin dan cinamon powder..buat sampai penuh bekas.
4.Pada lapisan akhir nanti tunag filling dari bahan B...dan letak butter diatasnya.
5.Bakar hingga masak dgn cara (STEAMBAKED)
Cara buat filling:

1.Satukan semua bahan B..kacau rata dan tapis.
2.Tuang perlahan2 keatas roti..tunggu samapi filling meresap dan tuang lagi dan terakhir letak butter dan bakar.

VANILLA SAUCE

Bahan A :

1litre fresh milk (mt guna full cream milk)
200 gula castor
1/2 tsp esen vanilla

Bahan B :
40gm custard powder
sedikit air.

Cara :

Panaskan bahan A hingga mendidih,
Masukkan bahan B yg telah dibancuh dgn sedikit air
Masak hingga agak pekat

Note : Steambaked....letak bekas roti dlm loyang yg berisi air dan masukkan loyang tersebut kedalam oven,

Tuesday, July 2, 2013

Sotong Bakar Percik


Hasil mencadat sotong..masih banyak dalam peti ais.....cari2 resipi sotong terjumpa resipi sotong percik dari "bukuresepi"....hasilnya memang sedap......kena pulak sotong tu masih baru dan lembut.Mt panggang dulu dalam pemanggang ajaib yg mt beli di Ghuangzhou....banyak betul kegunaan pemanggang tu.......mt dah cuba..tu gambar diatas...resipi pula  dari Naimah Md Ludin....jom cube....

Bahan2 A
1/2 kg sotong
serbuk kunyit
garam halus

cara:
1)cuci bersih sotong dan kelar permukaan atas shj
2)gaulkan sotong dengan garam dan serbuk kunyit..bakar/panggang sampai masak
3)bila sotong dah masak boleh ambik skit percik tadi siram atas sotong..balik2 kan sampai percik agak garing..baki percik siram atas sotong masa hidang dlm pinggan nnti...

Bahan2 percik
2 batang serai (ketuk2 je)kalau nak bland pun boleh
*10 tangkai cili kering (potong pendek n rebus)
*sedikit belacan
*1 labu bawang besar
*2 - 3 inci kunyit hidup
*1 cawan santan cair
*1 sudu kecil jintan manis
* 4-5tangkai cili padi
jus asam jawa/asam keping
1/2 cawan pati santan pekat
garam dan gula secukup rasa
1 helai daun kunyit

cara
-blend bahan * kemudian masukkan dalam kuali/periuk bersama serai yg dititik
-masak sampai agak2 nak pekat,masukkan jus asam jawa/asam keping, pati santan dan perasakan garam gula...biarkan mendidih...carik2n/hiris halus daun kunyit dalam percik (kalau nak ganti ngan daun limau purut pun boleh)
-bila dah masak boleh siram atas sotong bakar tadi

Thursday, June 27, 2013

Apam Gula Hangus

Jommm cube apam ni pulak....

Bahan untuk sirap gula hangus :
1 1/2 caw gula pasir
1caw air

Bahan Apam.:

2 caw tepung gandum
1 caw susu cair
3st soda bikarbonat
2biji telor
1st esen vanilla

Cara :
1.Masak gula pasir dlm periok/kuali hngga jadi perang...matikan api dan masukkan 1 caw air..hidupkan api masak hingga gula larut dan agak pekat..anggaran satu caw dan sejukkan.
2.Campur semua bahan apam...kacau dgn whisker hingga sebatu dan masukkan no 1 kedalamnya.Kacau rata dan tapis kedalam bekas.
3.Perap selama 2 jam.
4.panaskan kukusan...tuamg adunan (jgn spi penuh) kedalam acuan yg telah di sapu minyak
5.Kukus selama 15 minit.

Monday, June 24, 2013

Kaswi Pandan...

Sementara nak tunggu berbuka puasa sunat...merayau2 ke blog masakan..jumpe resipi.ni ...baca bahan2 semua ada di dapur.....emmmm kejap je dah jadi...mmg sedap resipi dari blog Sinar Kehidupanku..mt kongsikan resipinya ye....
Bahan :

1 1/2 caw tepung gandum
1caw tepung ubi
1 caw gula kastor
1caw santan pekat di campur dgn 1 1/3 caw air
1 caw air daun pandan (beberapa helai daun pandan dikisar & di tapis)
1 sb air kapur sireh
1/2 sk garam 
sedikit pewarna hijau

1/2biji kelapa paryt putih di gaul bersama garam

Cara :

1.Panaskan kukusan.Mt guna loyang 8inx8in di sapu minyak dan dilapik plastik....klu rajin nak guna acuan kecil2 pun ok...sapu minyak dahulu dan ketepikan.
2.Satukan semua bahan diatas..mt kacau guna whisker saja hingga sebati dan masukkan warna hijau serta tapis.
3.Masukkan kedalam loyang dan tutup dgn aluminuim foil.Kukus selama 30minit.
4.Sejukkan dahulu baru dipotong.....dan gaul dgn kelapa parut putih...

Thursday, June 20, 2013

Biskut Almond Snow


Sumber dari Resipi Bonda...sedap....

Bahan A :
260gm butter
150gm gula castor

Pukul kedua2nya hingga berkrim
1sk esen vanilla
50gm serbok badam

Masukkan kedlm adunan butter pukul sedikit

Bahan B :
280gm tepung gandum red rose
50gm tepung kastard
50gm susu tepung
40gm tepung jagung

Ayak bersama semua bahan B dan masukkan kedalam adunan A gaul rata hingga jadi doh yg lembut.

Cetak mengikut kesukaan dan bakar pada suhu 140C selama 30minit dan sejukkan.

Bahan C :
Dark coklat dicairkan secara double boiler
Bread crumb warna putih

Celup biskut dlm coklat dan gaulkan didalam bread crumb.


Sunday, April 28, 2013

Puding Lapis Pancawarna

Bahan Lapisan Merah :

400ml santan pekat
800ml air 
180gm gula pasir
15gm serbuk agar2
pewarna merah
1/4st garam
Perisa strawberry jika suka

Campurkan semua bahan dimasak atas api hingga mendidih dan dibahagi 2.Tuang sebahagian yg pertama kedalam loyang saiz 10"x10" yg telah dibasakan dahulu.Ketepikan sebhg lagi untuk lapisan terakhir.

Bahan Lapisan Merah jernih :
800 ml air
150gm gula
1/4st garam
10gm serbuk agar2
pewarna

Campurkan semua bahan dimasak atas api hingga mendidih.Dibahagi2.Tuang bahagian yg pertama diatas lapisan merah santan yg telah di cucuk2 dgn garfu.Sebahagian lg di ketipikan dahulu.

Bahan Lapisan Agar2 Bewarna :
150ml santan pekat
450ml air
100gm gula pasir
10gm serbuk agar2
1/4st garam

(buat agar2 biasa..masukkan berbagai warna..bekukan dan potong dadu)

Masak semua bahagian kecuali agar2 hingga mendidih,masukkan agar2 gaul rata.Tuang semua bahan keatas lapisan merah jernih Apabila hampir beku..cucuk2 permukaan lapisan agar2 dan tuang lapisan merah santan (klu sudah beku panaskan atas api dahulu) dan akhir dikuti lapisan terakhir.

Sunday, April 21, 2013

Puding Cendol Berlapis


Cantik kan...

Bahan Lapisan Hijau :

400ml santan pekat
800ml air di kisar bersama 15 helai dayn pandan dan tapis
180gm gula pasir
15gm serbuk agar2
pewarna hijau
1/4st garam

Campurkan semua bahan dimasak atas api hingga mendidih dan dibahagi 2.Tuang sebahagian yg pertama kedalam loyang saiz 10"x10" yg telah dibasakan dahulu.Ketepikan sebhg lagi untuk lapisan terakhir.

Bahan Lapisan Coklat :
800 ml air
150gm gula melaka diracik halus
1/4st garam
10gm serbuk agar2

Campurkan semua bahan dimasak atas api hingga mendidih.Dibahagi2.Tuang bahagian yg pertama diatas lapisan hijau yg telah di cucuk2 dgn garfu.Sebahagian lg di ketipikan dahulu.

Bahan Lapisan Cendol :
150ml santan pekat
450ml air
100gm gula pasir
10gm serbuk agar2
1/4st garam
100gm cendol

Masak semua bahagian kecuali cendol hingga mendidih,masukkan cendol gaul rata.Tuang semua bahan keatas lapisan coklat.

Apabila hampir beku..cucuk2 permukaan lapisan cendol dan tuang lapisan coklat(klu sudah beku panaskan atas api dahulu) dan akhir dikuti lapisan hijau.

Tuesday, February 26, 2013

Frozen Food








Selain gambar2 diatas...Pau,Samosa,Murtabak,Popia pun boleh di frozen....senangkan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...