Galery mt

Galery mt

Saturday, July 20, 2013

Bread Butter Pudding & Vanilla Sauce



Mt sekeluarga mmg suka puding ni...senang di sediakan dan sedap dimakan sejuk.....
Bahan A :
10 keping roti atau secukupnya (tengok saiz bekas/mt guna bekas bulat sbb tu aje yg ada dlm dapur ketika tu)
250gm Butter atau secukupnya
250 Raisin atausecukupnya
Cinamon powder secukupnya..

Bahan B:
1 litre fresh milk (mt guna full cream milk)
200gm gula kastor
10biji telor
1tsp esen vanilla

Cara :
1,Sapu bekas dgn butter (mt guna bekas alumunium yg telah siap jual samada bulat atau empat segi)
2.Sapu roti dgn butter potong dan susun dlm bekas(suka hati nak ambil atau buang kulit roti)
3.Setiap lapisan tabur raisin dan cinamon powder..buat sampai penuh bekas.
4.Pada lapisan akhir nanti tunag filling dari bahan B...dan letak butter diatasnya.
5.Bakar hingga masak dgn cara (STEAMBAKED)
Cara buat filling:

1.Satukan semua bahan B..kacau rata dan tapis.
2.Tuang perlahan2 keatas roti..tunggu samapi filling meresap dan tuang lagi dan terakhir letak butter dan bakar.

VANILLA SAUCE

Bahan A :

1litre fresh milk (mt guna full cream milk)
200 gula castor
1/2 tsp esen vanilla

Bahan B :
40gm custard powder
sedikit air.

Cara :

Panaskan bahan A hingga mendidih,
Masukkan bahan B yg telah dibancuh dgn sedikit air
Masak hingga agak pekat

Note : Steambaked....letak bekas roti dlm loyang yg berisi air dan masukkan loyang tersebut kedalam oven,

Tuesday, July 2, 2013

Sotong Bakar Percik


Hasil mencadat sotong..masih banyak dalam peti ais.....cari2 resipi sotong terjumpa resipi sotong percik dari "bukuresepi"....hasilnya memang sedap......kena pulak sotong tu masih baru dan lembut.Mt panggang dulu dalam pemanggang ajaib yg mt beli di Ghuangzhou....banyak betul kegunaan pemanggang tu.......mt dah cuba..tu gambar diatas...resipi pula  dari Naimah Md Ludin....jom cube....

Bahan2 A
1/2 kg sotong
serbuk kunyit
garam halus

cara:
1)cuci bersih sotong dan kelar permukaan atas shj
2)gaulkan sotong dengan garam dan serbuk kunyit..bakar/panggang sampai masak
3)bila sotong dah masak boleh ambik skit percik tadi siram atas sotong..balik2 kan sampai percik agak garing..baki percik siram atas sotong masa hidang dlm pinggan nnti...

Bahan2 percik
2 batang serai (ketuk2 je)kalau nak bland pun boleh
*10 tangkai cili kering (potong pendek n rebus)
*sedikit belacan
*1 labu bawang besar
*2 - 3 inci kunyit hidup
*1 cawan santan cair
*1 sudu kecil jintan manis
* 4-5tangkai cili padi
jus asam jawa/asam keping
1/2 cawan pati santan pekat
garam dan gula secukup rasa
1 helai daun kunyit

cara
-blend bahan * kemudian masukkan dalam kuali/periuk bersama serai yg dititik
-masak sampai agak2 nak pekat,masukkan jus asam jawa/asam keping, pati santan dan perasakan garam gula...biarkan mendidih...carik2n/hiris halus daun kunyit dalam percik (kalau nak ganti ngan daun limau purut pun boleh)
-bila dah masak boleh siram atas sotong bakar tadi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...